Microsoft

“Empower every person and every organization on the planet to achieve more.” Dit is onze inspiratie, de drijvende kracht achter ons werk en wat ons pusht elke dag uitdagingen aan te gaan. Natuurlijk werken we hard, maar het zijn dan ook mooie ambities die we willen waarmaken. We willen dat iedereen de vrijheid en het bereik heeft om te helpen een verschil te maken in de wereld.

Retail

De kansen van een Digitale Transformatie strategie binnen de retail zijn nog nooit zo groot geweest!

Retailers worden overspoelt met termen en sessies over GDPR, artificial intelligence en chatbots. Maar hoe kunnen retailers deze technologieen optimaal inzetten of voor zich laten werken om klanttevredenheid te verhogen, service te verbeteren, marges te verhogen, voorraadbeheer optimaliseren, retourzendingen reduceren en brand loyalty verhogen?

Nu elke consument een klantervaring op maat verwacht – in de winkel, maar ook online via de smartphone of de computer – moeten retailers op zoek naar nieuwe manieren om via alle verschillende kanalen met consumenten te communiceren. Om via elk contactpunt een gepersonaliseerde vip-ervaring te bieden, gebruiken steeds meer organisaties nieuwe technologie. Zo ontstaat er gelijk meer ruimte voor verkooppersoneel om klanten extra aandacht te geven.

Volgens Servion Global Solutions zal in 2025 95 procent van alle klantinteracties ondersteund worden door artificial intelligence-technologie (AI). Chatbots, die worden aangedreven door AI, leveren dan een belangrijke bijdrage aan de klantervaring.

In combinatie met de kennis en ervaring van mensen kan AI de klantervaring in tal van opzichten verder optimaliseren. De grootste drempel op dit moment is de enorme hoeveelheid vragen die een klant kan stellen en de tijd die een chatbot nodig heeft om daar een goed antwoord op te geven. Maar naarmate de technologie volwassener wordt en AI meer wordt ingezet, gaan chatbots steeds slimmer om in hun interacties.

Een betere customer experience

De inzet van AI zal naar verwachting verder groeien. Volgens Statista is deze markt in Europa in 2025 goed voor 7,8 miljard euro. Dit jaar gaat er al ongeveer 221 miljoen euro in om.

Op het gebied van AI levert Microsoft bot-technologie, clouddiensten en datatools waarmee organisaties hun eigen chatbots kunnen ontwikkelen, die steeds beter in staat zullen zijn om in te spelen op individuele klantwensen. Deze trend biedt niet alleen voordelen voor bedrijven, maar kent nog een belangrijke winnaar: de consument. Hij of zij mag rekenen op betere aanbiedingen en een betere service en daarmee een fijnere klantervaring.

Minder retourneren helpt retailers en klanten

Een andere ontwikkeling die bij kan dragen aan een betere klantervaring is het terugdringen van het aantal retourneringen. Geschat wordt dat gemiddeld 30 procent van de online bestellingen momenteel retour gaat. Dat is voor de klant niet fijn; hij of zij moet dan teleurgesteld een aankoop terugsturen. Voor de retailer betekent het aanzienlijke kosten, gemiddeld 12,5 procent van het factuurbedrag.

Microsoft is partner van Retail Insiders om voor haar leden het voordeel te kunnen behalen uit technologie op basis van de vier strategische pijlers van Microsoft.

Engage your customers

Individuele en gepersionaliseerde klantervaring door het benutten van data en het creeren van relevante inzichten.

Empower your employees

Help (winkel)medewerkers meer te bereiken door het creëren van een intelligentie, flexibele en veilige werkomgeving.

Optimize your operations

De (productie)kosten verlagen met intelligente (supply-chain) processen.

Transform your products

Optimaal benutten van opkomende kansen (differentiëren) met behulp van data als een strategische middel en transformeren van reactief naar een proactief vooruitziend inzicht.