ShoppingTomorrow expertgroep: Robots in Retail 2020

Dankzij ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, machine learning, speech- en voicetechnologie, motorische en sensorische technologie, en connectiviteit zullen robots de komende jaren in de retail voor veranderingen gaan zorgen. Met hun autonome handelingsvermogen zijn robots steeds beter in staat om specifieke taken voor de retailer uit te voeren. Denk hierbij aan het beheren van voorraad, het schoonmaken van de winkel, klanten verwelkomen, klanten van informatie voorzien, zorgen voor entertainment, en het thuisbezorgen van aankopen.

De inzet van robots zal naar verwachting grote implicaties hebben op de ervaringen en rollen van klanten en medewerkers, en wat retailers hiermee kunnen doen om waarde te creëren en hun business te innoveren. Het is vanwege deze relevantie dat wij vanuit de praktijk de expliciete vraag mee hebben gekregen om te verkennen wat de toegevoegde waarde van robots voor de retailer kan zijn. De centrale onderzoeksvraag van de expertgroep is als volgt: “Wat zijn de mogelijkheden om met robots de retailpraktijk te verbeteren/innoveren, en wat zijn hiervan de gevolgen voor de klant, de medewerker, en de organisatie?”. Deze centrale vraag zal in het vervolg van het project met de experts worden opgesplitst in concrete deelvragen.

Deze expertgroep van ShoppingTomorrow onder leiding van Tibert Verhagen van de Hogeschool van Amsterdam, bestaat uit diverse retail-experts die dit vraagstuk gezamenlijk gaan oppakken de komende maanden.  Voor een volledig overzicht van alle deelnemers klik je hier. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door INretail, Thuiswinkel.org, Tuinbranche Nederland, Techniek Nederland, De Retailagenda en het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam.

Op 29 oktober 2020 tijdens ShoppingToday, wordt de ontwikkelde bluepaper omtrent dit thema gepubliceerd. 

Onderzoeksvraag
Wat zijn de mogelijkheden om met robots de retailpraktijk te verbeteren/innoveren, en wat zijn hiervan de gevolgen voor de klant, de medewerker, en de organisatie?

Eindresultaten

Dit onderzoek is inmiddels afgerond. Het resultaat is de ShoppingTomorrow bluepaper 'Robots in retail'. 

Hogeschool van Amsterdam, Vrije Universiteit Brussel, Hogeschool Arnhem Nijmegen, TMO Fashion Business School

Naam: ShoppingTomorrow: Robots in Retail

Looptijd: januari 2020 t/m oktober 2020

Eindresultaat

Dit onderzoek is afgerond. Het resultaat is een ShoppingTomorrow Bluepaper 'Robots in Retail'.