Human Capital Agenda

De Human Capital Agenda (HCA) gaat over de investeringen van ondernemers, werkgevers, werknemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheden, die noodzakelijk zijn om de competenties van iedereen die werkzaam is in de (food en non-food) retailsector aan te laten sluiten bij de noodzakelijke transitie van de sector.

De technologische en demografische ontwikkeling, gecombineerd met toenemende internationalisering, leidt tot een heroriëntatie van de arbeidsmarkt en de skills die nodig zijn. Zowel in fysieke winkels, bij webwinkels als bij de multichannelretailers. Naast gastheerschap is in de retailsector kennis van nieuwe technologieën essentieel. De overkoepelende doelstellingen en uitvoeringslijnen van de Human Capital Agenda zijn:

  • het realiseren van een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt;
  • het opleiden van de innovatieve professional, vakman of vakvrouw;
  • het bevorderen van een ‘leven lang leren’;
  • het versnellen en vergroten van het innovatievermogen van bedrijven.

De HCA is bij uitstek een netwerkconcept waarbij met alle relevante partijen samengewerkt. In het kader van de HCA zijn er al talrijke initiatieven waarin bedrijven en onderwijsinstellingen, overheden en andere publieke organisaties samen innoveren, experimenteren en investeren. Het gezamenlijk doel daarbij is om toekomstbestendig beroepsonderwijs en innovatie van de beroepspraktijk binnen de retailsector te realiseren. Kruisbestuiving en coördinatie van al deze initiatieven is heel belangrijk. Hier wil de Retailagenda een aanjager zijn.

Lees hier meer over de actiepunten en de status van dit thema.

Projectleider

Willem Leyh
willem.leyh@retailland.nl
06 11 62 05 59