Strategische Onderzoeksagenda Retail 2026-2028
Visie
Auteur: Tibert Verhagen, Hermien Raedts, Jolijn de Heer, Gerlant Lettinga
Bron: Retail Insiders & RINP
Met deze 'Strategische Onderzoeksagenda Retail 2026–2028' bundelen kennisinstellingen en brancheorganisaties uit Nederland én Vlaanderen hun krachten. Samen hebben zij de belangrijkste onderzoeksthema’s en vragen geformuleerd die de komende jaren richting geven aan vernieuwing. Deze agenda is daarmee niet slechts een document, maar een gezamenlijke belofte: werken aan kennis die ondernemers helpt keuzes te maken, beleid scherper onderbouwt en studenten voorbereidt op de retail van morgen.
Publicatie downloaden
De strategische onderzoeksagenda voor de retailsector benoemt concrete thema’s en onderzoeksvragen die de komende jaren richting geven aan samenwerking en kennisdeling. De onderzoeksagenda markeert een gedeelde ambitie: bijdragen aan een toekomstbestendige retailsector die economisch krachtig, sociaal inclusief en maatschappelijk relevant is. Hiermee willen we niet alleen bijdragen aan een sterkere wetenschappelijke basis voor de sector, maar ook praktische handvatten bieden voor ondernemers, beleidsmakers en onderwijsprofessionals.
Deze onderzoeksagenda is een gezamenlijk initiatief van Nederlandse en Vlaamse kennisinstellingen – verenigd in het Retail Innovation Platform – én de dragende brancheorganisaties in de retail verenigd in Retail Insiders. Met deze agenda bundelen zij hun krachten met vertegenwoordigers uit de sector om richting en samenhang te geven aan het retailonderzoek voor de komende drie jaar (2026–2028).
Wij nodigen u uit om de agenda actief te benutten én mee te bouwen aan de oplossingen die hieruit voortkomen. Want alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat de retailsector vitaal, toekomstbestendig en maatschappelijk betekenisvol blijft.