Retail Innovation Platform

Het Retail Innovation Platform helpt de innovatie- en concurrentiekracht van de retailsector te versterken. Samen met retailers en andere stakeholders, zoals overheden en vastgoedpartijen, voeren wij onderzoek uit, gericht op de ontwikkeling en succesvolle toepassing van nieuwe praktijkkennis. Met de inzichten uit ons onderzoek kunnen retailers hun strategie aanpassen en innovaties in hun praktijk onderbouwen en realiseren. De unieke samenwerking tussen meer dan twaalf kennisinstellingen maakt ons hét platform voor praktijkgericht onderzoek naar retailinnovatie.

Samenwerken aan een toekomstbestendige retailsector

Onze missie

Door uitvoering en bundeling van praktijkgericht onderzoek naar retailinnovatie binnen hogescholen (en universiteiten) willen wij een structurele bijdrage leveren aan de innovatie-, concurrentiekracht en duurzaamheid van de retailsector. Aan de hand van gerichte thema’s werken onderzoekers, docenten en studenten van verschillende kennisinstellingen samen met en voor de retailsector aan vernieuwende onderzoeksprojecten.

Samen aan de slag

Innovatie is het sleutelwoord voor een toekomstbestendige retailsector. Maar wat betekenen de snelle veranderingen in de sector voor jouw bedrijf? Hoe ga je ermee om en op welke wijze haal je er je voordeel uit? Wat werkt wel en wat niet en waarom? Sta je als retailer voor een uitdaging, en kun je onze hulp gebruiken bij het oplossen ervan? Kijk dan of jouw uitdaging bij een van onze onderzoeksthema’s past en neem contact met ons op. Wij helpen je graag met praktische en vernieuwende inzichten om je uitdaging op te lossen.

Download onze brochure

Verbinding met onderwijs

Op zoek naar een retail-talent voor jouw organisatie of een training (op maat) om de skills van jouw personeel naar een hoger niveau te tillen? Of wil je als retailer graag samenwerken met het onderwijs? Onze opleidingen die zich richten op de retailsector staan voor je klaar.

Bekijk onze onderwijspagina

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen het Retail Innovation Platform en de meest recente onderzoeksresultaten en de laatste ins en outs op het gebied van retailinnovatie in jouw mailbox ontvangen? Aanmelden nieuwsbrief Retail Innovation Platform

Contact

Mayke Steeman
Project Manager Retail Innovation Platform

info@ retailinnovationplatform.com
06 21 15 73 06


Onderzoeksthema's

Veranderend consumentengedrag en nieuwe businessmodellen voor retail

De behoeften en verwachtingen van consumenten veranderen. Technologie ontwikkelt zich stormachtig. Welke unieke waarde kun je aan consumenten bieden als individuele winkelier, als keten of als winkelgebied? Welke unieke eigenschappen vormen het fundament van jouw onderneming nu en in de toekomst?

Meer informatie

Circulaire concepten en duurzaamheid in retail

Geconfronteerd met een nieuw soort consument die klimaat- en sociale doelen belangrijk vindt, zullen ook retailers de relatie met hun doelgroepen en stakeholders opnieuw moeten definiëren. Hoe kun je als retailer duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen? En welke kansen biedt dit?

Meer informatie

Toekomstbestendige winkelgebieden

Winkelgebieden, zowel in steden als in dorpen, zullen zich moeten ontwikkelen om ook in de toekomst vitaal en levendig te blijven. Welke rol kunnen en moeten ondernemers, overheden, vastgoedeigenaren en andere stakeholders daarin spelen? Hoe kunnen zij effectief samenwerken? Welke interventies zijn noodzakelijk om winkelgebieden toekomstbestendig te maken?

Meer informatie

Data driven retail en e-commerce

Het gebruik van online marketing- en verkoopkanalen biedt retailers zowel kansen als uitdagingen. Hoe kun je als retailer effectief gebruiken maken van deze online kanalen? En hoe kun je de grote hoeveelheid data die deze kanalen genereren gebruiken om marketing- en operationele processen te optimaliseren?

Meer informatie

Skills en competenties voor nieuw en bestaand talent

Waar de retail verandert, kunnen de retailers – ondernemers, managers en werknemers – niet stil blijven staan. Welke (nieuwe) vaardigheden hebben zij nodig om ook in de toekomst waarde te kunnen blijven toevoegen in de ogen van de klant en welke slimme leermiddelen kunnen hiervoor ingezet worden?

Meer informatie

Customer experience en technologie in de winkel

Technologieën als VR, RFID en interactieve passpiegels kunnen de winkelbeleving verrijken en klanten ondersteunen in hun keuzeproces. Maar welke technologieën hebben de meeste meerwaarde voor retailers, hun klanten en medewerkers? En wat betekent het gebruik van technologieën voor je organisatie?

Meer informatie

Bekijk alle publicaties van het Retail Innovation Platform

Verdieping

Publicaties

Bekijk alle publicaties van het Retail Innovation Platform


Lopende projecten


Landelijke evaluatie: 5 jaar bedrijveninvesteringszone (BIZ)

Het Retail Innovation Platform voert voor Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) en Stad & Co een landelijk evaluatieonderzoek uit over de BIZ (bedrijveninvesteringszone)-regeling in Nederland. 

Lees meer

SIA RAAK project ‘Meer bezoekers naar mijn winkel’

Hoe en in welke mate leidt de inzet van diverse innovatieve technologieën (mobile loyalty app, interactieve digitale schermen, geofencing, en augmented reality) tot een hoger aantal winkelbezoekers?

Lees meer

Toekomstbestendig evenwicht: Balanceren tussen divergerende belangen

Middels het project “Toekomstbestendig evenwicht” draagt de HvA bij aan de ambitieuze beleidsdoelstelling om een beter gebalanceerd winkellandschap te bevorderen.

Lees meer

Future-Proof Retail onderzoekt in living labs de toekomstbestendige retailer

Welke skills hebben ondernemers en medewerkers in de toekomstige retail nodig? Hoe stimuleer en ontwikkel je als retailer een lerende houding? Future-Proof Retail onderzoekt het en geeft antwoord.

Lees meer

De impact van collectieve digitale marketing op de aantrekkelijkheid van winkelgebieden

Dit project creëert inzicht in de factoren die bepalend zijn voor de intensiteit waarmee winkelgebied collectieven gebruik maken van digitale marketing activiteiten.

Lees meer

De invloed van cultuurverschillen op verkoop en winkelen in cross-border e-commerce

In cross-border e-commerce streven online retailers ernaar om de verkoopactiviteiten van hun webwinkel naar buitenlandse markten uit te breiden.

Lees meer

Gentrification in Amsterdam Noord

Hoe en in welke mate leidt de veranderende bevolkingssamenstelling van stadsdelen in transitie in Amsterdam en de daarmee gepaard gaande gentrification tot een nieuwer, diverser aanbod qua winkelgebieden?

Lees meer

iconen type onderzoek retail innovation platform

Soorten onderzoek

Voor wat voor soorten onderzoek kun je als retailer, winkelgebied, brancheorganisatie of andere stakeholder in de retailsector aankloppen?


Bekijk alle dashboards

Verder lezen

Dashboards



Aangesloten kennisinstellingen

logo fontys hogeschool

Fontys Hogescholen

Participerende onderzoeksgroep is:

De Ondernemende Regio

logo hogeschool rotterdam

Hogeschool Rotterdam

Participerende onderzoeksgroep is:

Creating 010

logo amsterdam university of applied sciences

Hogeschool van Amsterdam

Participerende onderzoeksgroepen zijn:

Centre for Market Insights

Crossmedia

logo haagse hogeschool

De Haagse Hogeschool

Participerende onderzoeksgroep is:

Innovation Networks

logo avans hogeschool

Avans Hogeschool

Participerende onderzoeksgroep is:

New Marketing

logo NHL stenden hogeschool

NHL-Stenden Hogeschool

Participerende onderzoeksgroep is:

Ondernemerschap & Retail Management

logo TMO fashion business school

TMO Fashion Business School

Participerende onderzoeksgroep is:

DevelopmentLAB

logo saxion hogeschool

Saxion Hogeschool

Participerende onderzoeksgroepen zijn:

Smart Cities

Regio-ontwikkeling

logo TU eindhoven

Technische Universiteit Eindhoven

Participerende onderzoeksgroep is:

Design & Decision Support Systems

logo hogeschool arnhem nijmegen

Hogeschool Arnhem Nijmegen

Participerende onderzoeksgroep is:

Onderzoekscentrum Retail

logo hanze hogeschool groniningen

Hanzehogeschool Groningen

Participerende onderzoeksgroep is:

Ondernemen in verandering

Hogeschool Inholland

Participerende onderzoeksgroep is:

Creative Business

Hogeschool PXL

Participerende onderzoeksgroep is:

Innovatief Ondernemen

Vrije Universiteit Brussel

Participerende onderzoeksgroep is:

MARK: Marketing and Consumer Behavior

Deel deze pagina