Hype! Lab in Delft

TMO Fashion Business School, ROC Mondriaan Delft, gemeente Delft. Hype! In Delft is onderdeel van het Future Proof Retail programma. Dit lab voor medewerkers in de fashion retail richt zich op gastheerschap, klantbelevenis en de 'klant als medewerker'. Drie Delftse fashionondernemers hebben verschillende technologie├źn (retail-bots, apps en spy-bril) en aanpassingen van de inrichting in hun winkel getest: samen met medewerkers, studenten en klanten. De medewerkers en studenten ontdekten hoe het is om in een 'winkel van de toekomst' te werken en welke skills zij daarvoor nodig hebben. Hype! wordt in 2019 verder uitgewerkt met labs in Delft en Rijswijk.

Spy-bril (Instore Conceptstore, centrum Delft)

"Na het testen met de spy-bril hebben we de winkelindeling meteen omgegooid," vertelt onderneemster Melanie Haaksma van het miniwarenhuis Instore in Delft. De winkel is ingericht met veel oog voor detail. Van oude, bakstenen muren en groene planten tot brandende kaarsjes en speciale geuren van Scotch & Soda. Een van de onderdelen van het Hype! Lab is klanten tijdens hun winkelbezoek met een spy-bril uit te rusten. De bril legt hun ervaringen vast op beeld en audio. Een student van TMO Business School maakte daar een compilatie van. "Het viel meteen op dat een van de muren totaal over het hoofd werd gezien. Daarom hebben we de rekken voor de muur weggehaald en de accessoires op een aansprekender manier gepresenteerd. De bril toonde ook aan dat mensen vooral naar de setjes keken, die wij hadden uitgezocht. Daarom hebben we er meer van opgehangen. Op die manier komt onze inspirerende collectie van fashion-, lifestyle- en interieurartikelen nog beter tot zijn recht."

Lessons learned:

  • Een pop-up route in de eigen winkel werkt beter dan een gedeelde pop-up ruimte. Oorspronkelijk zou dit lab als pop-up in een leegstaand winkelpand komen. Maar tegenwoordig is er geen leegstand meer in Delft. De route bleek achteraf een mooi alternatief, omdat de ondernemers en hun medewerkers zich op die manier veel meer betrokken voelen. Het gebeurt namelijk allemaal in de eigen winkel!
  • Vroegtijdig inzetten van marketingactiviteiten is bij Hype! lab heel belangrijk: uiterlijk twee weken voor de start van de pop-up route. Klanten kunnen dan meteen van deze activiteit kennis nemen. En echt meedoen met het winkelexperiment.

Deel deze pagina

case home Retailagenda