Eerste hulp bij online retail


Hulp bij online retail: meld je nu aan

Door de coronacrisis wordt de noodzaak van digitalisering extra benadrukt. Voor veel kleinere ondernemers kan de stap naar digitaliseren uitdagend zijn. Om MKB-retailers met een fysieke winkel een helpende hand te bieden in de stap van offline naar online, hebben het Retail Innovation Platform, Retail Insiders en De Digitale Werkplaatsen de handen ineen geslagen, om voor de derde keer het initiatief “Eerste hulp bij online retail” aan te bieden. Samen met de Digitale Werkplaatsen* die regionaal actief zijn in Nederland (klik hier voor een overzicht), koppelen we retailers met een specifiek digitaliseringsvraagstuk, aan studenten (individueel of als projectgroep) van retail- en gerelateerde opleidingen van een regionale kennisinstelling. Deze studenten helpen de retailers om de stap naar digitalisering te zetten en worden daarbij begeleid door de betreffende docenten. De studentondersteuning vindt plaats tussen maart en juli 2022. De startdatum wordt in overleg bepaald. Kies op deze pagina het vraagstuk waar je mee zit en schrijf je in via het formulier. 

* De Digitale Werkplaatsen zijn opgericht door het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat, onderwijsinstellingen, lokale overheden en bedrijfsleven. De uitvoering is in handen van Katapult. 

Vraagstukken waaruit retailer kan kiezen

1. Hulp bij online ondernemen, hoe combineer ik online met offline? Wat is nodig om rendabel online te ondernemen?

Ik overweeg om online te gaan verkopen of doe dit al, maar hoe doe ik dit beter? Welke keuze maak ik als het gaat om functionaliteiten en inrichting van mijn website. Wat bied ik online aan uit mijn assortiment en wat niet? Zal ik mij wel of niet bij een verkoopplatform aansluiten ? Welk beeldmateriaal en specificaties voeg ik toe en hoe voorkom ik onnodige retouren? Welke e-fulfillment mogelijkheden heb ik m.b.t. bezorgen en ophalen? Welke vragen en eisen stel ik aan mijn leveranciers zoals webbouwers? Wat heb ik concreet nodig?

3. Hulp bij datagedreven ondernemen. Hoe te starten met data-digitalisering?

Ik zou meer datagedreven willen ondernemen, maar het moet wel toegankelijk, haalbaar en betaalbaar blijven. Hoe kan ik aan de slag met beschikbare en/of makkelijk vergaarbare data? Welke analoge data kan ik digitaliseren? Waar draagt digitalisering en techniek bij aan datagedreven ondernemen? Hoe neem ik mijn mensen hierin mee? Welke expertise is nodig? Wat kan ik zelf doen en wat kan ik beter uitbesteden?

2. Hulp bij online marketingstrategie, hoe bereik ik mijn doelgroep? En hoe verhoog ik met online activiteiten (ook) mijn winkelbezoek?

Ik ben online actief, maar vraag mij af welke online marketingstrategie het beste bij mij past. En hoe zorg ik dat die van meerwaarde is voor mijn fysieke winkel? Welke klanten wil ik online bereiken en welk verhaal wil ik vertellen? Via welke kanalen oriënteren zij zich? Hoe laat ik social media een traffic-generator zijn naar mijn (web)winkel? Hoe combineer ik traditionele en nieuwe marketingkanalen en stuur ik bij op basis van mijn webstatistieken? Hoe werkt dat SEO/SEA/Mobile-proof?

4. Overige digitaliseringsvraagstukken

Kamp je met andere digitaliseringsvraagstukken die niet passen in de eerste drie vraagstukken? Waar kan je de hulp van een student goed gebruiken om een digitaliseringsvraagstuk op te lossen? Kies dan voor deze optie in het aanmeldingsformulier en beschrijf waar je tegenaan loopt en waar je graag ondersteuning voor zou willen krijgen. De regionale Digitale Werkplaats kijkt dan of dit vraagstuk ook aan een opleiding of studententeam gekoppeld kan worden.


Hoe het werkt

  1. Kies als retailer een van de vier vraagstukken dat het beste aansluit bij de online ambities van jouw winkel. Meld je aan via het formulier hieronder.
  2. Een Digitale werkplaats uit jouw regio neemt contact met je op voor een intakegesprek om jouw digitaliseringsvraag te specificeren. Aan de hand daarvan gaan zij op zoek naar een student (of studentgroep) van een retail- of gerelateerde opleiding bij een regionale kennisinstelling, die je gaat helpen met deze uitdaging.
  3. Zodra de juiste studenten gevonden zijn, koppelt de Digitale Werkplaats de juiste contactpersoon aan jou. Verdere verfijning van de opdracht en werkzaamheden, wordt besproken tussen jou (retailer), de student en de begeleider van de onderwijsinstelling.

We doen ons uiterste best om je te koppelen aan een studententeam, maar kunnen dit helaas niet garanderen. Er zijn diverse kennisinstellingen vanuit het Retail Innovation Platform verbonden aan dit initiatief. Uiteraard houden we je op de hoogte van de zoektocht naar een student.  

Wat verwachten wij van jou als retailer?

Als een student of studententeam voor je aan de slag gaat, verwachten we dat de retailer wekelijks contact heeft met de student (of projectgroep). Te denken valt aan 1 tot 2 uur per week tijd voor de begeleiding. Zo kunnen de voortgang en eventuele tussenproducten besproken worden, wordt de student goed begeleid en kan de student daardoor voor jou het beste resultaat neerzetten.

Wat kan je van ons verwachten?

De studenten voeren de werkzaamheden uit tussen maart en juli 2022. De Digitale Werkplaatsen vervullen een matchmakingfunctie: zij zoeken naar een match tussen de retailer (opdrachtgever) en student (hogeschool) en koppelen die aan elkaar. Het resultaat dat je als retailer kan verwachten zijn concrete en bij jouw winkel en mogelijkheden passende adviezen met betrekking tot het gekozen vraagstuk of ondersteuning van concrete werkzaamheden.

Aanmelden