Eerste hulp bij online retail


Hulp bij online retail: meld je nu aan

Om MKB-retailers met een fysieke winkel te ondersteunen in de stap van offline naar online, heeft het Retail Innovation Platform samen met Retail insiders & Future-Proof Retail het initiatief “Eerste hulp bij online retail” opgezet. Hiermee koppelen we retailers aan studenten (individueel of als projectgroep) die middels concrete opdrachten retailers op afstand helpen. De studentondersteuning vindt plaats tussen april en juli 2021.

Aanmelden voor dit initiatief is niet meer mogelijk.

 

Vraagstukken waaruit retailer kan kiezen

1. Hulp/advies bij online activiteiten, hoe ga ik online? En wat is daarvoor nodig?

Ik zie als retailer noodzaak om online te gaan verkopen, maar hoe doe ik dat? En welke keuze maak ik als het gaat om de functionaliteiten en inrichting van een website. Kan ik mijn assortiment of een deel ervan online gaan aanbieden, kijkend naar techniek en logistiek? Wat heeft zin om aan te bieden? En welke vragen en eisen stel ik aan leveranciers zoals webbouwers? Wat heb ik concreet nodig?

Oplossing voor retailer: Concreet advies/stappenplan over de te zetten stappen om online te gaan.

2. Hulp bij online marketingstrategie, hoe vinden consumenten mijn website?

Ik heb een website/webshop waar mijn producten worden aangeboden, maar hoe ga ik deze website marketen? Wie is mijn doelgroep en via welke kanalen oriƫnteren zij zich? Welke klanten wil ik bereiken en welk verhaal wil ik vertellen? Hoe zorg ik dat ze mijn website vinden en hoe werkt dat (SEO/SEA/Mobile-proof)? Welke online strategie kies ik en hoe zorg ik dat die van meerwaarde is voor mijn fysieke winkel?

Oplossing voor retailer: een concreet online marketingplan voor jouw winkel.

3. Ontwikkeling van lokaal (collectief) platform

Ik wil als retailer samen met mijn collega retailers in ons lokale winkelgebied via online kanalen producten verkopen, maar waar moeten we beginnen? Of, we hebben al e.e.a. opgestart, maar vragen ons af hoe we dit verder moeten ontwikkelen. Hoe kunnen we het platform linken aan mobiel gebruik (applicaties) van bezoekers? Of kan ik mijn producten beter verkopen via een eigen webshop of marktplaats, zoals bol.com en waarom?

Oplossing voor retailer: een concreet advies over keuze van aanpak, ontwikkelingsmogelijkheden en combinatie met andere (online) kanalen of devices.


Hoe het werkt

Kies als retailer een van bovenstaande vraagstukken die het beste aansluit bij de online ambities van jouw winkel. Meld je aan voor dit product via het formulier, dan gaan wij op zoek naar een student of projectgroep die je hierbij op afstand kan helpen. Zodra wij die gevonden hebben, koppelen wij de juiste contactpersoon aan jou per e-mail. Verdere verfijning van de opdracht en/of werkzaamheden, wordt besproken tussen student, hogeschool-begeleider en retailer. We kunnen niet garanderen dat we een student voor je vinden, maar doen ons best om je te koppelen. Wel nemen we in de maand februari contact met je op over het verloop van de zoektocht. 

Wat verwachten wij van jou als retailer?

Als een student voor je aan de slag gaat, verwachten we dat de retailer wekelijks contact heeft met de student (of projectgroep). Te denken valt aan 1 tot 2 uur per week tijd voor de student(en). Zo kunnen eventuele tussenproducten en de voortgang besproken worden, wordt de student goed begeleid en kan hij/zij voor jou het beste resultaat neerzetten.

Wat kan je van ons verwachten?

De studenten voeren de werkzaamheden op afstand uit, tussen april en juli 2021. Het Retail Innovation Platform heeft hier een matchmakingfunctie: wij zoeken naar een match tussen de retailer (opdrachtgever) en student (hogeschool) en koppelen die aan elkaar. Het resultaat dat je als retailer kan verwachten zijn met name concrete en bij jouw winkel en mogelijkheden passende adviezen met betrekking tot het gekozen vraagstuk.