'Mobieltje steeds belangrijker bij retailcommunicatie'

Interview

Bron: Marketing Tribune

Onze eigen smartphone gaat een steeds grotere rol spelen bij communicatie op de winkelvloer, zegt directeur Arthur Diephuis van het 25-jarige instore communicatiebedrijf Windo Displays.

Gefeliciteerd Arthur, Windo Displays bestaat op de kop af 25 jaar. Een kwart eeuw alweer. Wat is wat jou betreft de opvallendste retailontwikkeling geweest?

'Wat natuurlijk een enorme impact heeft gekregen, is de opkomst van internet en alles wat daarmee samenhangt. De digitalisering van de winkelvloer laat steeds nadrukkelijker zijn sporen na. Mooi voorbeeld had mijn zoon laatst bij de hand. Hij wilde een nieuw overhemd kopen en kwam daarvoor terecht bij een vestiging van Suitable, een kleine winkel aan de Singel in Amsterdam. De keten heeft in totaal zestien van dergelijke, relatief kleine winkels. Wat de winkel nu bijzonder maakt: er zijn weliswaar alle maten en modellen aanwezig, maar niet elke maat in elke kleur en model. Dus heb je eenmaal je eigen maat en model te pakken, dan bestel je bij de kassa de gewenste kleur, je rekent af en de volgende dag wordt jouw hemd thuis afgeleverd. Vroeger moest je een heel warenhuis vol hebben om je totale collectie te tonen. Nu volstaat een kleine winkel in combinatie met een digitaal platform om alle modellen beschikbaar te maken.'

Verwacht je nog meer effecten?

'Suitable laat zien dat je tegenwoordig kunt volstaan met minder vloeroppervlakte. Het aantal vierkante meters in retail zal nog verder krimpen. Dat is niet alleen slecht nieuws. Voor elke winkel die er verdwijnt, komen er andere concepten in de plaats. Vroeger moesten we naar een formule als Runnersworld om hardloopschoenen te kopen, nu zie je dat merken als Nike of Adidas hun eigen belevingsconcepten openen. Dus dat is ook goed nieuws.'

Digitalisering heeft effect op productaanbod. Welk invloed is te zien als het gaat om beleving?

'Als ik die vraag mag doortrekken naar mijn eigen bedrijf: de eerste FloorWindo, een wisselbare vloerposterdisplay, introduceerden wij inmiddels 25 jaar geleden. We zijn ondertussen toe aan de vijfde generatie daarvan. Die vloerreclameposters kennen nog steeds hun effectiviteit, hoewel ook wij natuurlijk meer gebruik gaan maken van digitale technieken. Met behulp van de FloorCaster Pro kunnen we bewegende beelden op de winkelvloer projecteren. Daarbij maken we geen gebruik van dure projectoren, maar van een klein device in het schap zelf, die je op elke plek in de winkel kunt gebruiken. Dynamische beelden scoren wat beleving betreft altijd beter dan statische. Animaties hebben een duidelijke aantrekkingkracht. Je hoeft je niet alleen te beperken tot een afprijzing, maar je kunt bijvoorbeeld ook een animatie laten zien van de druivenpluk bij het wijnschap. Dat is vloerreclame 2.0.'

Je bedrijf bestaat 25 jaar. Ik zal je niet vragen of 25 jaar vooruit te blikken, maar wel 5 jaar: wat gaat er de komende tijd veranderen?

'Ik verwacht dat ons eigen mobieltje nog meer impact gaat krijgen als het gaat om communicatie en interactie op de winkelvloer. De smartphone gaat een rol spelen bij het afrekenen van boodschappen, maar ook bij het communiceren met behulp van QR-codes of NFC-technieken. Met CustomerConneX hoef je je niet te beperken tot prijscommunicatie, maar kun je aanvullende informatie tonen in combinatie met producten. Zoals informatie over de wijnboer bij een fles wijn bijvoorbeeld. Verder is het beter mogelijk om specifieke kortingen te targetten. Je kunt korting beschikbaar maken voor specifieke doelgroepen of binnen bepaalde tijdslots. Bijvoorbeeld alleen ochtendkorting om winkelbezoek tot 12 uur 's middags extra te stimuleren.'

Je hebt die techniek al beschikbaar. Zijn er gegadigden die hiermee gaan experimenteren?

'Ik kan nog geen namen, rugnummers of data noemen, maar we zijn in gesprek met verschillende partijen die op afzienbare tijd een project willen optuigen. Ik hoop nog voor de zomer, maar in ieder geval dit jaar.'


Deel deze pagina

Digitalisering