De vele gezichten van de pop-up stores

Partners, Verslag

Bron: Retail Innovation Platform

Senior onderzoeker Anja Overdiek van de Haagse Hogeschool gaf als (onderzoek)expert in pop-up stores en stuurgroeplid van het Retail Innovation Platform, een interview aan Boekblad Magazine over de vele gezichten, kenmerken en groei van pop-up stores in Nederland. In het artikel wordt niet alleen in gegaan op pop-up stores in de boekhandel, maar belichten experts van Detailhandel Nederland, retailgoeroe Cor Molenaar en onderzoeker Anja Overdiek ook de verschillende doeleinden en effecten die dit fenomeen bewerkstelligen.

In het artikel worden onder andere de verschillende basismodellen van deze (tijdelijke) winkels toegelicht. Zo hebben pop-up stores in grotere steden bijvoorbeeld andere doeleinden, kenmerken en kosten dan in kleinere steden. 'Het gaat veel om fashion pop-up stores,' zegt Anja. Oorspronkelijk werden pop-up stores ingezet als oplossing voor een tijdelijk probleem, bijvoorbeeld een verbouwing van een winkel, waarbij (een deel van) het assortiment tijdelijk in een ander pand werd aangeboden. Of een fysiek aanspreekpunt van webwinkels waar de afhandeling van de aankoop door een winkelier werd gedaan. Tegenwoordig zijn er diverse retail-doelstellingen voor pop-up stores, zoals het bouwen aan merkbekendheid, het in contact komen met de koper, het creëren van een verassingseffect of het inspelen op huidige trends. Het aantal pop-up stores lijkt nog te groeien, exacte cijfers zijn er echter niet en sommige experts beweren zelfs dat het fenomeen pop-up stores al over zijn hoogtepunt heen is.

Het interview in Boekblad Magazine vind je hier.


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform