Een tip voor retailers: doe inspiratie op bij musea

Nieuwsbericht

Bron: Retail Innovation Platform

Volgens Maud van de Mosselaar, onderzoeker bij kenniscentrum Creating010 van Hogeschool Rotterdam, kunnen retailers hun positie in het veranderende retaillandschap behouden of misschien zelfs verbeteren door inspiratie op te doen bij musea. Voor haar scriptie deed ze hierover onderzoek, en werd ze zelfs genomineerd voor de VEDIS retail scriptieprijs van 2019.

VEDIS is een belangrijk platform voor innovatie, inspiratie en kennisdeling in retail. Maud is afgestudeerd voor Strategic Product Design aan de Technische Universiteit Delft. De titel van haar scriptie is ‘Changing Mindsets - Museums as an Inspiration for Fashion Retailers to Adopt a Purpose-driven Mindset’. Ze verrichtte haar afstudeeronderzoek binnen Creating 010, een lid van het Retail Innovation Platform, en werkt sinds juli 2019 als junior onderzoeker voor dit kenniscentrum van de Hogeschool Rotterdam.

Eerder onderzoek van de Erasmus Universiteit laat zien dat musea doorgaans een betere reputatie hebben dan reguliere bedrijven. Op basis van eigen onderzoek toont Maud aan dat deze reputatiekloof ook geldt voor musea en retailers in Rotterdam. Ze schrijft dat toe aan het verschil in ervaring die musea aan bezoekers leveren ten opzichte van fysieke retailers aan hun klanten. Bovendien is de maatschappelijke bijdrage die musea in de ogen van bezoekers leveren groter dan die van retailers.

Lees hier het volledige artikel over haar onderzoek!

De criteria die de jury van de VEDIS scriptieprijs, onder voorzitterschap van Kitty Koelemeijer (Hoogleraar in Retail & Marketing, Nyenrode Business Universiteit), hanteert hebben onder meer betrekking op praktijkrelevantie, originaliteit, actualiteit en kwaliteit. VEDIS stimuleert met deze prijs jong retailtalent en bevordert het toegepast wetenschappelijk onderzoek naar relevante retailthema’s. De winnaar van de scriptieprijs wordt bekendgemaakt op de VEDIS nieuwjaarsbijeenkomst op 21 januari 2020 in Orangerie Hydepark in Doorn en mag een prijs ter waarde van drieduizend euro mee naar huis nemen.


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform RInPveranderendconsumentengedragnieuwebusinessmodellen