Een warme en droge zomer: wat betekent dat voor de winkelstraatdrukte?

Nieuwsbericht

Bron: Bureau RMC

De zomer van 2018 staat bij velen nog in het geheugen als de warmste en droogste zomer sinds jaren. Verschillende media hebben in de afgelopen weken al geschreven over de verwachting van The Weather Company dat het wederom een warme en droge zomer kan worden. Maar wat zou dat betekenen voor de winkelstraatdrukte? En hoe heeft de drukte zich tot dusver in 2019 ontwikkeld?

De zomer van 2018 staat bij velen nog in het geheugen als de warmste en droogste zomer sinds jaren. Wekenlang viel er geen druppel regen en lagen de temperaturen gemiddeld boven de 20 en zelfs enkele keren boven de 30 graden. Niet elke ondernemer was er blij mee. Het langdurige zomerweer zorgde ervoor dat de vraag naar slippers en zomermode aanhield, terwijl de herfst- en wintercollecties al in de schappen lagen. Daarnaast bleven de winkelstraten door het warme zomerweer rustiger omdat mensen hun vrije tijd liever op de stranden, terrassen en recreatiegebieden doorbrachten dan gingen shoppen. Verschillende media hebben in de afgelopen weken al geschreven over de verwachting van The Weather Company dat het wederom een warme en droge zomer kan worden. Maar wat zou dat betekenen voor de winkelstraatdrukte? En hoe heeft de drukte zich tot dusver in 2019 ontwikkeld?

2019 tot nu toe rustiger dan 2018

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; 2019 is tot nu toe een stuk rustiger in de winkelstraten dan 2018. Gemiddeld is het in de eerste vier maanden van 2019 3,4 procent rustiger dan in dezelfde periode vorig jaar. In de A1 winkelstraten zelfs 7 procent rustiger. De afname van de drukte was vooral te zien in januari en april, welke beide gemiddeld -5 procent rustiger waren dan vorig jaar. Vooral vrijdagen en zondagen zijn dit jaar een stuk rustiger: een daling van bijna 8 procent voor beide dagen. Het weer lijkt hier echter geen oorzaak van te zijn. Met uitzondering van zondag 10 maart, er viel toen maar liefst 21mm regen, was gemiddeld 32 procent rustiger dan dezelfde zondag in 2018 waarop slechts 1mm regen viel. Op andere vrijdagen en zondagen was er weinig tot geen correlatie met het weer.

De grafiek geeft de afname per maand in 2019 t.o.v. 2018 weer gemiddeld in Nederland

Aankopen worden uitgesteld

Het weer lijkt dan ook vooral invloed te hebben op de winkelstraatdrukte wanneer het extreme weersomstandigheden betreft. Uit onze winkelstraatmetingen (CityTraffic) blijkt dat dagen met veel regenval, extreem hoge temperaturen of storm zorgen voor een rustigere winkelstraat. Wanneer we naar de zomer van 2018 kijken, waarin het over een lange periode droog en warm was, zien we landelijk ‘slechts’ een drukteafname van 2,3 procent ten opzichte van de zomer van 2017. Alleen week 30, waarin de all-time warmterecords met gemiddeld 36 graden op de vrijdag gebroken werden, was fors rustiger. Een warme en droge zomer lijkt daarom niet zozeer voor heel rustige winkelstraten te zorgen, maar heeft vooral invloed op het aankoopgedrag van mensen. We worden allemaal gedreven door onze gevoelens en het weer heeft invloed op onze stemming. Onze stemming heeft uiteindelijk ook invloed op ons aankoopgedrag. Bij warm weer lijkt het aantal aankopen over het algemeen minder te worden en combineert men het bezoek aan de winkelstraat juist met recreatieve activiteiten als horeca en zomerse evenementen in de binnenstad. Men kan daarentegen door het mooie weer wel opgetogener worden en meer openstaan voor impulsieve aankopen van ‘nieuwe’ producten.

Zorg dat je klaar bent om in te spelen op het weer

Voor komende zomer verwachten we in ieder geval dat de winkelstraatdrukte net als in de eerste vijf maanden van dit jaar onder de druktetrend zit van 2018. Een warme en droge zomer zal daar relatief weinig aan veranderen. Met het oog op klimaatverandering mag het weer eigenlijk geen excuus meer zijn en moeten retailers hierop inspelen. Ons devies is dat ondernemers in de winkelstraat vooral creatief en flexibel moeten zijn met hun aanbod, inspelen op het zomergevoel dat heerst en bijvoorbeeld combinaties met horeca te zoeken. Door de zomerartikelen tijdens de warme dagen centraal in de winkel te plaatsen, zomerse evenementen of acties in combinatie een verkoelend drankje bij binnenkomst in de winkel te houden wordt het voor het winkelend publiek wellicht aantrekkelijker om de winkel binnen te komen en daarbij ook aankopen te doen.

Dit artikel is geschreven door Jeffrey Meinders, consultant bij Bureau RMC. Al meer dan 30 jaar werkt RMC aan toekomstbestendige winkels en winkelgebieden. Met een verleden in retail en kennis van big data verbetert RMC de strategie van iedere winkel en elk winkelgebied. Met de CityTraffic- methode meet RMC 24/7 de drukte in meer dan 100 binnensteden in Nederland en België.


Deel deze pagina

Bigdata Consumentengedrag