De ethiek achter Artificial Intelligence (AI)

Nieuwsbericht

Bron: Retail Innovation Platform

Mocht je deze week naar de Dutch Design Week gaan in Eindhoven, vergeet dan niet langs te gaan bij het Moral Lab. Dit is een ‘moreel laboratorium’ dat is opgezet door Fontys University of Applied Sciences en het designerscollectief We Are, waar je de ethische kant van Artifical Intelligence kan ervaren.

Een steeds groter deel van het klantcontact vindt plaats via kunstmatige intelligentie en wanneer deze techniek consumenten adviseert (koop)beslissingen te nemen, is het belangrijk ook de ethische kant hiervan te bekijken. Vanuit lectoraat Smart Marketing & Strategie van Fontys (Lid van het Retail Innovation Platform), is daarom een grootschalig onderzoeksproject gestart naar de morele programmering van kunstmatige intelligentie. In het Moral Lab wordt tijdens de Dutch Design Week een ruimte ontwikkeld waarin een Artificiële Intelligentie (AI) wordt nagebootst en waar bezoekers worden uitgedaagd deze AI te trainen op het nemen van ethische beslissingen. Hoe vinden bezoekers dat zo’n AI geprogrammeerd zou moeten zijn in bepaalde situaties?

De designer achter Lab Moral is Bernhard Lenger, hij vertelde erover in dit artikel. Ook wordt er morgen, 22 oktober 2019 om 22:55 uur op NPO 2 tijdens het programma ‘De Toekomstbouwers’ aandacht besteed aan dit lab van de Dutch Design Week. Het Moral Lab is tijdens de Dutch Design Week (DDW) van 19 t/m 27 oktober gratis toegankelijk op het Campinaterrein (south entrance) in Eindhoven.  


Deel deze pagina

Bigdata RetailInnovationPlatform RInPcirculaireconceptenduurzaamheid RInPcustomerexperiencetechnologie RInPdatadrivenretailecommerce