Nu al beschikbaar op Retail Insiders: omzetramingen voor 2019 per branche

Nieuwsbericht

Bron: Retail Insiders

Op basis van de omzetcijfers over de eerste drie kwartalen van 2019 heeft Panteia in opdracht van Retail Insiders een raming gemaakt voor de 2019 jaarcijfers. Kijk snel in het Retail Data Dashboard voor de nieuwe omzetkengetallen, exploitatiebeeld en omzetontwikkeling in 2019 in jouw branche.

Naar het Retail Data Dashboard

De highligts: 

  • Netto omzet detailhandel stijgt met 3,1% in 2019
  • De netto omzetstijging van de totale detailhandel via fysiek, multichannel en ‘puur’ online kanalen is voor 2019 geraamd op 3,1%. 
  • De Non food sector (2,6%) sluit het jaar 2019 beter af dan de Food sector (1,3%). In de Non Food steeg de netto omzet van de fysieke winkels met 1,2% en de online winkelomzet van de multichannel retailers met 16,6% (dit is exclusief de online omzet van de vooral op interne georiënteerde bedrijven). In de Food steeg de fysieke winkelomzet met 1,6% en de multichannel online omzet met 19,7%. De Webwinkels/Postorderbedrijven realiseerden een netto omzetgroei van 14,8% ten opzichte van 2018.
  • Binnen de Food sector sluiten de supermarkten het jaar 2019 naar verwachting af met een netto omzetgroei van 1,7%. De biologische winkels steken hier positief bij af met een verwachte groei van ruim 10% ten opzichte van 2019. De speciaalzaken in food zoals de slagers, bakkers en slijterijen blijven in omzet achter op 2019. Alleen de kaas & delicatessenzaken vormt hierop een uitzondering met een verwachte groei van 1,9%.
  • In de Non Food sector steeg de netto omzet binnen de Kleding, schoen en sportwinkels nauwelijks met 0,7%. De fysieke omzet bleef 1% achter op 2018, de online omzet via multichannel spelers steeg met 15,8%.
  • Betere zaken deden de retailers actief in Woninginrichting, hier steeg de netto- omzet met 9,6%. De stijging werd zowel via het fysieke kanaal (8,3%) als via het online kanaal door multichannel spelers (19,5%) gerealiseerd.
  • De sector Huis & Tuin profiteerde minder van de aandacht voor de woning, de netto-omzet steeg met 1,6%.
  • Aan Persoonlijke verzorging werd in 2019 netto 2,6% meer omzet uitgegeven dan in 2018. De groei via het fysieke kanaal was 1,4% en via het online kanaal van multichannel spelers 19,9%. De netto omzet in de retail vallende onder de sector Vrije tijd en Educatie bleef flink achter op 2018 met een daling van 5,4%. De fysieke omzet daalde met 7,1%, de online omzet van multichannel spelers steeg met 16,2%.
  • De omzet in de Consumentenelektronica bleef steken op het niveau van 2018 (0,2) met dank aan de stijging in het online kanaal van de multichannel spelers (19,1%), want via het fysiek kanaal bleef de omzet 3,7% achter op 2018.
  • Bruto marge en bedrijfsresultaat. In de detailhandel Food ligt het bruto winst aandeel met 25,3% van de totale omzet lager dan in de detailhandel Non Food (41,1%). Binnen Food drukken de personeels-, huisvesting en overige kosten relatief minder zwaar op de omzet, waardoor het bedrijfsresultaat van Food (4,2% brutowinst minus kosten) niet ver achter blijft bij de Non Food retail (5,3%). Het bedrijfsresultaat van Webwinkels & Postorderbedrijf komt in 2019 uit op 2,1% (31% brutowinst minus 28,9% kosten). Lees meer over exploitatiecijfers van specifieke branche in het Retail Data Dashboard.

Deel deze pagina

Retailnonfood Retailonline Retailsector