Van offline naar online supermarktproducten aankopen

Nieuwsbericht

Bron: Journal of Retailing

In een recent artikel gepubliceerd in Journal of Retailing onderzochten Els Breugelmans en Lien Lamey van de Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven), samen met enkele collega’s wat er gebeurt als consumenten beslissen om online supermarktproducten aan te kopen. Het artikel is gratis toegankelijk tot 13 augustus 2021 via onderstaande link.

Het onderzoek
Het online aankopen van supermarktproducten zit in de lift, nog meer door de COVID-19 pandemie. In het onderzoek werd aankoopdata van meer dan 3,300 huishoudens in 59 categorieën bij 4 multi-channel ketens in detail bestudeerd. Er werd nagegaan wat er gebeurt op het moment dat consumenten beslissen om online aan te kopen. Stijgt dan het winkelmandje of gaat men gewoon alles wat men vroeger offline kocht nu online kopen? De resultaten laten zien dat er grote verschillen zijn tussen categorieën: heel zware producten of producten die je op voorhand plant worden meer bij de keten aangekocht waar je online begint te kopen. Voor retailers is het belangrijk om met marketingmix-instrumenten op deze verschillen in te spelen. Een selectieve aanpak van de marketingmix (rekening houdend met de kenmerken van de categorie) kan dus zorgen voor een grotere stijging van het winkelmandje in die categorie. De paper werd opgedragen aan de overleden collega van de KU Leuven, prof. Katia Campo. 

Download hier het artikel (gratis t/m 13 augustus 2021). 

Els Breugelmans en Lien Lamey, beide werkzaam als professor bij de KU Leuven, zijn lid van het Retail Innovation Platform en werken samen met andere hogescholen en universiteiten in de werkgemeenschap Data-driven Retail van dit platform. Het Retail Innovation Platform is een netwerk van 18 Hogescholen en Universiteiten in België en Nederland voor onderzoek naar innovatie in de retailsector. Meer informatie over dit platform vind je hier. 


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform Retailsectortotaal RINPbusinessmodel RINPdatadriven