Vaker online aankopen voor een hoger bedrag

Nieuwsbericht

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek

In oktober 2021 verscheen alweer de 11 editie van de ICT Kennis en economie monitor (2021) van het CBS. Jaarlijks wordt in deze monitor onder andere het internet gebruik en de ontwikkeling in het online winkelen gevolgd onder Nederlandse huishoudens. Enkele facts & figures en het volledige rapport vind je hier.

Facts & figures

  • Nederlandse huishoudens in 2020 Europees koploper met internet thuis
  • 97% van de 16-75 jarigen had een internetaansluiting thuis.
  • Bijna 9 op de 10 (vanaf 12 jaar) is dagelijks online.
  • 79% van de NL bevolking belt via internet
  • In 2020 nam 67% van de NL bevolking deel aan een social netwerk. Onder 12- tot 25 jarigen gold dit voor 89%, onder 65-75 jarigen 43%
  • Ruim 7 op de 10 winkelt online
  • 20% kocht een of meer goederen online van een particulier persoon, bijvb. via Marktplaats.
  • Aankoopfrequentie is toegenomen
  • Groei e-shoppen het sterkst bij 65-plussers. In eerste helft 2020 winkelde 59% van de 65-75 jarigen online, in 2019 was dit nog 45%.

Ruim 7 op de 10 winkelt online

In de eerste helft van 2020 kocht 71 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder, omgerekend ongeveer 10,7 miljoen mensen, iets online. In 2019 deed 64 procent dit. Het gaat om mensen die aangaven in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek iets online gekocht te hebben.
 
Nederlanders van 12 jaar of ouder kochten via internet het vaakst (sport)kleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden (48 procent). 35 procent bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ongeveer 20 procent kocht meubels, woonaccessoires en tuinartikelen, sportartikelen, computers, tablets, mobiele telefoon, cosmetica en gedrukte boeken.

Figuur 1. Online gekochte goederen, eerste helft 2020 (ICT monitor 2021, CBS)

Vaker online aankopen voor een hoger bedrag

Niet alleen doen steeds meer mensen online aankopen, ook het totale aankoopbedrag van
goederen en diensten in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek lag in 2020 hoger.
21 procent deed online aankopen voor 500 euro of meer. Een jaar eerder was dat 19 procent. Mannen geven meer geld uit aan online aankopen dan vrouwen; 25 procent van de mannen en 17 procent van de vrouwen gaf in totaal 500 euro of meer uit. Het bedrag dat op internet werd besteed lag het vaakst tussen 100 en 500 euro; 41 procent
deed in de eerste helft van 2020 aankopen in die prijsklasse. Ook de aankoopfrequentie is toegenomen; 34 procent van de Nederlanders kocht zes keer of vaker iets via internet. In 2019 was dat 30 procent.

E-shoppen sterkst gegroeid onder 65 plussers

Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2020 kocht 86 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65-plussers. Winkelde in de eerste helft van 2020 59 procent van de 65- tot 75-jarigen online, in 2019 was dat nog 45 procent (figuur 2). Van de 75-plussers deed 25 procent in 2020 online aankopen, tegen 17 procent een jaar eerder.

Figuur 2. Online winkelen, naar leeftijd (ICT monitor 2021, CBS)

Deel deze pagina

Retailonline