Zo ziet retail eruit in 2040

Verslag

Bron: Fashion United

De afgelopen twintig jaar is er zoveel veranderd in retail dat een voorspelling voor de komende twee decennia bijna onmogelijk lijkt, maar dat is precies wat Euromonitor doet in zijn nieuwe rapport over de invloed van nieuwe technologieën op handel en consumentengedrag. Dit is hoe het internationale marktonderzoekbureau denkt dat retail er in 2040 uit zal zien:

Winkelen is een 'reis'

Fysieke winkels zullen blijven bestaan en een substantiële rol blijven spelen in het leven van consumenten, maar de functie van de stenen winkel zal verschuiven. Kopen in stenen winkels was vroeger puur een transactie, tegenwoordig is het winkelen het resultaat van een opgebouwde relatie met het merk. "De ideale 'klantreis' voegt voor, tijdens, en de aankoop waarde toe", zegt Euromonitor in zijn rapport. Hoe meer apparaten en platforms de mogelijkheid aanbieden om producten te kopen, hoe meer fysieke winkels een branding-gerelateerde functie aannemen.

Euromonitor voorspelt dat de fysieke winkel in 2040 de plaats is voor het bekijken, aanraken en ervaren van producten. Dit betekent dat ze steeds meer zullen focussen op de zintuigen en experimenteler worden. 47 procent van de consumenten geeft aan dat producten zien en passen de belangrijkste reden is voor een winkelbezoek, de reden waarom merken als Canada Goose 'diepvries'-paskamers hebben gebouwd waarin klanten hun jassen kunnen testen in de temperatuur waar ze daadwerkelijk in gedragen zullen worden. "Technologieën zoals virtual reality en 3D beelden kunnen sommige aspecten van de persoonlijke ervaring van shoppen bij een fysieke winkel imiteren, maar andere aspecten van in-store winkelen zijn virtueel lastig na te bootsen", aldus Euromonitor.

Technologie zal fysieke winkels handiger en persoonlijker maken

Euromonitor voorspelt ook dat shoppen bij fysieke winkels handiger en makkelijker zal worden. Facial scanning (gezichtsherkenning) zal vermoedelijk worden gebruikt voor het personaliseren van de retailervaring. Met dank aan gezichtsherkenning kunnen consumenten kleding of beautyproducten virtueel passen, en hun aankopen daarna automatisch betalen. Robots zijn verantwoordelijk voor voorraadbeheer en klantenservice. Ook zullen virtuele stylists advies geven over de kledingstukken die het beste passen bij wat de klant al heeft. Betalen zal automatisch gebeuren op het moment dat de consument de winkel verlaat.

Ons huis wordt een winkel

Het tijdperk van "Internet of Things" is pas net begonnen, stelt Euromonitor. "In 2040 zal het doodnormaal zijn zulke apparaten in huis te hebben", zegt het bedrijf in zijn rapport. Het kopen van producten die regelmatig gekocht moeten worden, zoals keuken- en toiletpapier, wordt passief in plaats van actief: apparaten zullen worden ingesteld om dit soort producten te bestellen voordat ze op zijn.

Daarnaast zullen dit soort apparaten steeds gepersonaliseerd worden: stel je voor dat elk gezinslid zijn eigen kamertemperatuur, lichtintensiteit en muziek zou kunnen instellen door middel van gezichts- of stemherkenning, of dat een koelkast elk gezinslid zou kunnen helpen om calorieën te tellen en gezonder te eten. Spiegels zullen stijladvies geven en de mogelijkheid aanbieden bijpassende items te bestellen of outfits te delen met vrienden op social media. Elk toestel dat we in huis hebben zal het vermogen hebben producten aan te bevelen die precies bij onze leefstijl passen.

De grootste vraag is: bent u al voorbereid op deze ontwikkelingen? Hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf klaar is voor zoveel verandering?


Deel deze pagina

Consumentengedrag Techniek