Onderzoek naar sociale robots in de winkel van start

Nieuwsbericht

Bron: Hogeschool van Amsterdam (Centre for Market Insights)

Het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam is samen met de Vrije Universiteit Amsterdam en TMO Fashion Business School gestart met het veldonderzoek naar sociale robots in de winkel. In de Albert Heijn in Asten en de Boutique Concept Store Co van der Horst in Amstelveen, worden klanten sinds april door robot Pepper of Temi verwelkomt. Dit veldwerk is onderdeel van het door SIA gefinancierde onderzoeksproject “De toegevoegde waarde van sociale robots voor mijn winkel”.

Doel onderzoeksproject

Dit onderzoek heeft als doel te onderzoeken wat robots op de winkelvloer kunnen betekenen voor de klant, het personeel en de ondernemer. Voor MKB-winkeliers is het de afgelopen jaren namelijk steeds lastiger geworden om personeel te vinden. Met dit onderzoek wordt getracht om meer kennis op te doen over de mogelijkheden die sociale robots bieden om winkelpersoneel te ondersteunen. Welke toegevoegde waarde heeft een sociale robot bij het ontvangen van klanten, de weg wijzen, promoties tonen, productinformatie verstrekken, en het geven van advies? Eerdere studies over sociale robots zijn met name theoretisch van aard, maar in dit onderzoek gaan de robots daadwerkelijk de winkelvloer op. Een grote stap dus in het onderzoek naar robots in de retailsector.

Onderzoeksresultaten: blijf op de hoogte!
De resultaten van het onderzoek worden breed gedeeld via de brancheorganisaties INretail, Het Vakcentrum, Techniek Nederland, Retail Insiders het Retail Innovation Platform, en blogartikelen voor winkeliers op toonaangevende online platforms. Daarnaast blijf je via deze projectpagina op de hoogte van ontwikkelingen binnen het project. 


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform Retailonline Retailsector Retailsectortotaal RINPtechnologie RINPtechnologie