Retail food

Tot de detailhandel in food worden alle ondernemingen gerekend die actief zijn in de verkoop van voedings- en genotmiddelen (inclusief autobrandstoffen) aan consumenten. De belangrijkste aanbieder in de detailhandel food is de supermarkt, die naast voedings- en genotmiddelen ook een beperkt assortiment non-food artikelen voert. Tot de foodspeciaalzaken behoren onder meer de slagerijen, de AGF-zaken, de visdetaillisten en de brood- en banketspeciaalzaken.

Let op: Hoewel de Tabak- en gemakszaken in de dropdown selectielijst onder Non-food vindbaar is, wordt de omzet van de Tabak- en gemaksbranche meegeteld bij Food totaal. Dit heeft te maken met indelingen bij de bron (CBS), die afwijken van indelingen bij andere bronnen. In dezelfde lijn zijn ook de Locatus winkelstructuurgegevens (aantal verkooppunten, winkelvloeroppervlakte) bij Food meegeteld. 

Let op; Detailhandel food omvat de in-wezen-fysiek-georienteerde bedrijven inclusief eventuele multichannel online/niet-in-de-winkel verkopen, maar exclusief de in-wezen-online georienteerde bedrijven en bedrijven vallende in de SBI Ambulante handel.

De in-wezen-online georienteerde bedrijven (ook wel 'puur' online/ ''single' online genoemd) kunnen ook fysieke vestingen hebben, maar het zwaartepunt ligt op online. Zij vallen onder de SBI Webshops/ postorderbedrijven, een cluster van alle online-georienteerde bedrijven in food en non-food zonder onderverdeling.

Retail Food

De netto omzet, het aantal FTE (full time equivalenten) en het totaal aantal bedrijven actief in de branche Food naar grootteklasse. De grootteklasse varieert van ondernemingen tot 10 werkzame personen, 10 - 50 en 50 of meer werkzame personen. 

Omzet & Ontwikkeling

Weergegeven is de absolute omzet (x €1 mln. excl. btw) van bedrijven gevestigd in Nederland en de ontwikkeling (%) ten opzichte van het voorgaande jaar. 

  • Niet-consumenten omzet betreft dat deel van de netto omzet dat niet uit detailhandelsactiviteiten (verkoop aan consument) voortkomt, maar door verkoop aan bedrijven en instellingen. 
  • Fysieke winkelomzet betreft dat deel van de omzet dat via de winkel (toonbank) wordt verkocht 
  • Niet-in-de winkel omzet betreft het deel van de multichannel detailhandelsomzet dat via andere kanalen dan de fysieke winkel (o.a. internetkanaal) wordt verkocht. Bedrijven ingedeeld in de SBI “Detailhandel via postorder en internet” (4791) (hoofdactiviteit online) vallen hier niet onder. 

Kijk voor meer cijfers & toelichting in het retail data dashboard.

LET OP: ER IS MOGELIJK ACTUELERE DATA BESCHIKBAAR, KIJK HIERVOOR IN HET RETAIL DATA DASHBOARD

Omzet per maand & Seizoenspatroon

De omzetmutatie per maand in % ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar. Er is geen rekening gehouden met het aantal koopdagen per maand.

Het seizoenspatroon is gebaseerd op de gemiddelde maandomzet van de branche over afgelopen 3 jaar (=100%). Hiermee wordt de bijdrage van de (gemiddelde) omzet van elke maand op de (gemiddelde) jaaromzet inzichtelijk en daarmee het seizoenspatroon.

Exploitatiebeeld & Kengetallen

Het exploitatiebeeld met de resultatenrekening geeft inzicht in de hoogte van de bruto winstmarge en het aandeel van belangrijke kostenposten als personeel en huisvesting en het bedrijfsresultaat (voor belastingen en ondernemersbeloning). In de resultatenrekening is de netto omzet (excl. btw) op 100% gesteld.

De omzet per winkel, omzet per fte (fulltime equivalent) en omzet per werkzame persoon zijn geraamd op basis van CBS gegevens. De omzet per m2 winkelvloeroppervlakte (wvo) is gebaseerd op cijfers van CBS (omzet) en Locatus (m2 wvo). Peildatum Locatus: juli van het betreffende jaar.  

Een stijging van de omzet per variabele (x €1.000 excl. btw) in de loop van de jaren is een maat voor een verbetering van de productiviteit en vice versa.

Let op: In de hier getoonde omzet per m2 wvo zijn correctiefactoren toegepast ter overbrugging van de verschillen in metingen van aantal vestigingen tussen CBS en Locatus. Door verschil in meetmethode en definitie wordt afgeraden zelf gegevens uit de twee bronnen op elkaar te delen, dan wel te vermenigvuldigen.

LET OP: ER IS MOGELIJK ACTUELERE DATA BESCHIKBAAR, KIJK HIERVOOR IN HET RETAIL DATA DASHBOARD

Ondernemingen & Winkelstructuur

Het aantal ondernemingen betreft detailhandelsbedrijven waarvan online verkoop niet de hoofdactiviteit is. Een onderneming kan meer dan één vestiging omvatten en mogelijk ook een webshop. Het aantal verkooppunten, betreft de fysieke verkooppunten. 

Let op: Door verschil in definitie en meetmethode wordt afgeraden het aantal verkooppunten (bron: Locatus) en het aantal ondernemingen (CBS) op elkaar te delen dan wel te vermenigvuldigen.  

LET OP: ER IS MOGELIJK ACTUELERE DATA BESCHIKBAAR, KIJK HIERVOOR IN HET RETAIL DATA DASHBOARD

Linksonder is weergegeven de ontwikkeling in het totale aantal verkooppunten en de totale winkelvloeroppervlakte (wvo). De ontwikkeling van de gemiddelde winkelvloeroppervlakte in vierkante meters per verkooppunt geeft aan of de omvang per verkooppunt in de afgelopen jaren is gewijzigd.

Rechtsonder het totaal aantal fysieke verkooppunten (vkp) en aantal inwoners per provincie, alsmede het aantal verkooppunten per 1.000 inwoners. Meerdere verkooppunten kunnen tot 1 onderneming behoren.

Samenwerkingsvorm

Bij het aantal fysieke verkooppunten per samenwerkingvorm wordt onderscheid gemaakt tussen formule/ketenbedrijven en zelfstandigen. De bron Locatus registreert een verkooppunt als formule indien er wereldwijd zeven of meer vestigingen zijn, óf indien een onderneming meer dan 100 werknemers in dienst heeft, en toch minder dan 7 vestigingen.

Bestedingen & Marktaandelen

Voor een aantal productgroepen die relevant zijn voor deze branche is de totale consumptieve besteding door Nederlandse huishoudens (x € 1 mln. incl. BTW) weergegeven. Het betreft de som van bestedingen aan de productgroep over alle afzetkanalen, mogelijk ook buiten de branche, in binnenland en buitenland en zowel offline als online.

LET OP: ER IS MOGELIJK ACTUELERE DATA BESCHIKBAAR, KIJK HIERVOOR IN HET RETAIL DATA DASHBOARD

Online/Offline & Binnenland/Buitenland

De online/offline bestedingsaandelen betreffen de bestedingen van Nederlandse huishoudens bij zowel single offline, single online als multichannel aanbieders in Nederland en in het buitenland.

Het aandeel buitenland betreft de bestedingen van Nederlandse huishoudens over de grens zowel bij fysieke als online aanbieders. 

Voor meer actuele cijfers over internetverkopen, klik hier

Arbeidsmarkt

Kijk voor meer informatie over de arbeidsmarkt & omstandigheden, inclusief prognoses t/m 2030 in het Retail data dashboard, tabblad Arbeidsmarkt.

  • Omvang en (verwachte) groei werkgelegenheid
  • Persoonkenmerken (leeftijd, geslacht, opleiding e.d.)
  • Baankenmerken (type contract, gem. werkweek, bruto jaarloon e.d.)
  • Herkomst (vanuit welke sector) en bestemming (uitstroom naar welke sector)
  • Instroom, doorstroom en uitstroom
  • Ontwikkeling  aantal gediplomeerden detailhandelsopleidingen
  • Positie op de arbeidsmarkt na behalen diploma (baan, loon e.d.)
  • Ervaren arbeidsomstandigheden volgens werknemer


En vergelijk eenvoudig de arbeidsmarkt van deze branche met andere branches in de detailhandel.