Retail online

Hoe ontwikkelt het online kanaal zich?

Verschillende bronnen met eigen definities en onderzoeksmethoden geven verschillende cijfers. Hiernavolgend een overzicht van cijfers gebaseerd op CBS (meting onder bedrijven), de Thuiswinkel Markt Monitor (TMM, meting onder NL huishoudens en retaildata) en het Randstad Koopstromenonderzoek (KSO2018, meting onder NL huishoudens in de Randstad). Bij elke bron wordt meer informatie gegeven over de onderzoeksmethode en definities. Verschillen tussen de cijfers komen onder andere voort door meting onder bedrijven versus meting onder consumenten, de wijze dan wel frequentie van uitvragen, verschil in afbakening van wat wel en niet onder een productgroep (of dienst) valt en door het wel of niet meenemen van omzet over de grens van NL huishoudens of van toerisme uit buitenland in NL.

Online aandeel

CBS/Panteia: Aandeel niet-in-de-winkel omzet NL multichannel detailhandelsbedrijven + web-/postorder

2015 2016 2017 2018
Totaal NL Detailhandel incl. web/postorder 10% 12% 13% medio 2019

Bron: CBS Productiestatistiek, bewerking en raming Panteia. Omzet NL detailhandelsbedrijven, excl. apotheken, tankstations, warme bakkers en ambulante handel. Incl. omzet afkomstig van huishoudens uit buitenland in NL (web)winkels, excl. omzet van NL huishoudens bij buitenlandse (web)winkels. Voor meer informatie klik hier

Online ontwikkeling

CBS: Detailhandel: Omzetontwikkeling internetverkopen 

2015 t.o.v 2014 2016 t.o.v 2015 2017 t.o.v 2016 2018 t.o.v 2017
Detailhandel multichannel online + postorder/web online (excl. fysiek) 22% 20% 20% 18%
Multi-channel (zwaartepunt niet online) 22% 17% 22% 26%
4791 Postorderbedrijven/webwinkels 22% 22% 19% 13%

Bron: CBS Omzetstatistiek, meting onder NL detailhandelsbedrijven (excl. apotheken, tankstations, warme bakker) (incl. ambulante handel). Incl. omzet afkomstig van huishoudens uit buitenland in NL (web)winkels, excl. omzet van NL huishoudens bij buitenlandse (web)winkels. Voor meer informatie klik hier

Thuiswinkel Markt Monitor: Aandeel online binnen totale
marktsegment(%)

2015

 

2016

 

2017

 

2018

 

Totaal 11% 14% 16% 17%
Food/Nearfood 2% 3% 4% 5%
Non-food 27%
Consumentenelektronica 24% 28% 30% 32%
IT 36% 47% 50% 51%
Huishoudelijke elektronica 23% 24% 26% 27%
Kleding 29%
Schoenen & lifestyle 38%
Health & Beauty 7% 8% 11% 13%
Home & Garden 16%
Media & Entertainment 48% 52% 55% 55%
Speelgoed 27%
Sport & Recreatie 16% 18% 17% 16%
Telecom 34% 40% 41% 44%
Overige Producten 17% 20% 19% 22% 

Bron: Uitvoering GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org, mogelijk gemaakt door PostNL (Excl. bestedingen bij websites anders dan Nederlandstalig) (Excl. verzendkosten en retouren) (nb: door wijziging meetmethode medio 2018 is bij enkele productgroepen alleen 2018 getoond). Voor meer informatie klik hier

Thuiswinkel Markt Monitor: Online ontwikkeling binnen marktsegment(%) t.o.v. jaar ervoor

2015 t.o.v. 2014 2016 t.o.v. 2015 2017 t.o.v. 2016

2018 t.o.v 2017

Totaal 22% 30% 16% nb
Food/ Nearfood 39% 33% 35% 24%
Non-Food 20% 30% 14% nb
Consumentenelektronica 20% 16% 11% 10%
IT 17% 33% 6% -4%
hh elektronica 20% 10% 16% 7%
Kleding 14% 53% 24% nb
Schoenen & Lifestyle 16% 83% 25% nb
Health & Beauty 18% 11% 45% 17%
Home & Garden 15% 26% 30% nb
Media & Entertainment 17% 13% 8% -4%
Speelgoed 29% 29% 18% nb
Sport & Recreatie 26% 3% 8% -2%
Telecom 18% 31% -2% 18%
Overige Producten 62% 8% 11% 4% 

Bron: Uitvoering GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. (Excl. bestedingen bij websites anders dan Nederlandstalig) (Excl. verzendkosten en retouren) (nb: door wijziging meetmethode medio 2018 is bij enkele productgroepen geen vergelijking met eerder mogelijk). Voor meer informatie klik hier

KSO Randstad (excl. Almere en Lelystad): Binding van bestedingen aan webwinkels Randstad inwoners (%)

2015 2016 2017 2018
Totaal 12% 14%
Dagelijkse boodschappen 2% 3%
Niet-dagelijkse boodschappen  21% 24%
Elektronica 35% 42%
Media en hobby artikelen 42% 43%
Huishoudelijke artikelen 12% 16%
Mode 24% 28%
Doe-het-zelf artikelen 3% 5%
Woninginrichting 12% 15%
Tuinartikelen en planten 2% 3%
Sport- en spel artikelen 21% 25%

Bron: Uitvoering I&O, in opdracht van provincie Noord Holland, Zuid Holland en Utrecht. (Incl. bestedingen Randstad inwoners in buitenland). Voor meer informatie klik hier

CBS Budgetonderzoek: Aandeel online binnen totale marktsegment (%)

2015 2016 2017 2018
Totaal online bestedingen 6%
Levensmiddelen online bestedingen 1%
Duurzaam en overige goederen online bestedingen 10%

Bron: Bewerking en raming Panteia o.b.v. CBS Budgetonderzoek (bestedingen NL huishoudens online, offline, binnen- & buitenland). Voor meer informatie klik hier