EHBR(etail) lab

Een nomadisch lab dat naar wijkwinkeliers toe gaat. Als container of pop-up store. En direct ondernemersvragen koppelt aan studenten. Zij gaan aan de slag met de urgente vraag van de retailer. Tegelijkertijd brengen de onderzoekers in kaart aan welke skills ondernemers behoefte hebben. Het EHBR(etail) lab – bij zowel wijk- winkelcentrum Mariahoeve als in de Weimarstraat in Den Haag – heeft al heel wat materiaal opgeleverd voor het onderzoek.

Auteur: Tessa Vosjan
Bron: Retailagenda & INretail

Deze case is geschreven voor de publicatie "Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden".  

Een nomadisch lab dat naar wijkwinkeliers toe gaat. Als container of pop-up store. En direct ondernemersvragen koppelt aan studenten. Zij gaan aan de slag met de urgente vraag van de retailer. Tegelijkertijd brengen de onderzoekers in kaart aan welke skills ondernemers behoefte hebben. Het EHBR(etail) lab – bij zowel wijk- winkelcentrum Mariahoeve als in de Weimarstraat in Den Haag – heeft al heel wat materiaal opgeleverd voor het onderzoek. En de retailers panklare antwoorden gegeven op hun meest dringende vragen. Daarnaast heeft het ook studenten geholpen de actuele situatie van kleine retailers beter te begrijpen en te plaatsten in een grotere context van trends en ontwikkelingen in de retail.

Een praktijkvoorbeeld: studentadvies aan juwelier Vuyk

Juwelier Vuyk heeft een zaak in het Haagse winkelcentrum Mariahoeve. Hij is blij met de hulp van de studenten: “Op hun advies gaan we de verlichting op de winkelvloer en in de etalage aanpassen. Met extra spotjes kunnen we verschillende dingen nog beter uitlichten. Ook gaan we het logo op de gevel een moderne uitstraling geven, zodat het beter bij de winkel past.”

De juwelier vindt ook de tips over betere vindbaarheid op het internet waardevol. Zoals meer inzetten op SEO-toepassingen door het gebruik van externe links. En het aanpassen van de content op de website. “We hebben bijvoorbeeld een reparatieatelier voor klokken, horloges en sieraden. Bovendien kunnen klanten bij ons terecht om batterijen te laten ver - vangen of bandjes in te korten. Alleen staat dat nog niet op de website. Daardoor blijven we onzichtbaar voor mensen als ze dat zoeken op het internet. De oplossing: een extra pagina op de website publiceren. De studenten gaven ons hele praktische adviezen, waarmee we echt iets kunnen. Ik raad andere retailers dan ook aan om mee te doen met EHB(R) als die kans voorbijkomt.”

Lessons learned:

  • De retailer wordt het meest geactiveerd na te denken over de toekomst van zijn winkel en het ontwikkelen van bijbehorende skills door persoonlijk en frequent contact dichtbij of in de winkel.
  • Creatief denken en de toekomst bekijken door de ogen van nieuwe generaties klanten: skills die bij vele traditionele wijkwinkeliers ontbreken.
  • Het is belangrijk om de doelstelling en belangen van alle betrokkenen bij het lab helder op het netvlies te hebben. De retailer wil meestal meteen resultaat, de student vooral leren en de gemeente weer iets anders. Namelijk handvatten bieden, maar tegelijkertijd zichtbaar verschil maken. Een goede evaluatie van het lab-experiment is daarom een vereiste. Dat levert niet alleen verbeterpunten op voor EHBR, maar ook input voor een hulpmiddel om retail labs samen te evalueren.

Deel deze pagina

case Inretail Retailagenda