NEXT Fashion Retail

Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, vertaalt dit zich niet direct in de aankoop van meer duurzame kleding. Mkb multi-brand retailers die hun assortiment verduurzamen kampen met slechte doorverkoop van duurzame merken, de meest duurzame merken belanden met hoge korting in de uitverkoop. Waarom duurzame(re) kleding slecht verkoopt is niet duidelijk en in het algemeen is er weinig inzicht in consumentgedrag op het gebied van duurzame kleding. Voor retailers en voor de circulaire economie liggen hier kansen. Wat kunnen mkb-retailers doen om hun assortiment duurzame kleding beter te verkopen? Wat zijn behoeften van consumenten bij het doen van een duurzame mode aankoop en hoe spelen retailers hier het beste op in?

Next Fashion Retail onderzoekt hoe de retailer zelf zijn aanpak en aanbod kan innoveren: hoe kunnen diensten, expertise, de sfeer en de unieke retail experience het koopgedrag van duurzame kleding beïnvloeden? Het onderzoek bestaat uit het verzamelen van data rondom de verkoop van duurzame mode waarbij alle elementen van de customer journey worden meegenomen, consumentenonderzoek en het ontwerpen en testen van retail benaderingen in de praktijk. We kijken zowel naar de online winkelomgeving als de fysieke winkel.

Het doel van het onderzoek is het ontwikkelen van tools om het ‘nieuwe retail’ in de praktijk vorm te geven. Denk aan: een personeelstraining, een app, winkelinrichting, etcetera.

In co-creatie met de retailers worden innovaties ontworpen die in lab-omgevingen, op de winkelvloer van de retailers, getest worden. Het resultaat van Next Fashion Retail zullen concrete point-of-sales en customer journey innovaties zijn die direct door de MKB multi-brand retailer toegepast kunnen worden.

Eerste resultaten 

De Haagse Hogeschool & TMO Fashion Business School

Naam: NEXT fashion retail

Looptijd: september 2021 – augustus 2023

Partners

Next Fashion Retail is gesubsidieerd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA en is een samenwerking van De Haagse Hogeschool, TMO Fashion Business School, CUBE retail, retailers en branchepartners Modint, Inretail en Euretco. De Haagse Hogeschool en TMO Fashion Business School zijn samen met CUBE retail de uitvoerende partijen. Studenten van deze hogescholen voeren het onderzoek uit en ontwerpen innovaties in co-creatie met de retailers. In de Adviesraad zijn daarnaast vertegenwoordigers van meer kennisinstellingen betrokken.

Adviesraad

  • Kim Poldner: Lector Circular Business HHS (voorzitter adviesraad)
  • Anja Overdiek: mede-oprichter Future Proof Retail, Associate lector kenniscentrum Mission Zero (hhs), Lector Cybersocial design, Hogeschool Rotterdam
  • Troy Nachtigall: Lector Fashion Research & Technology, AMFI
  • Michiel Scheffer: Programmamanager Sustainable Textiles, Wageningen University &
  • Research
  • Henk Hofstede: Sectorbankier Retail, ABN AMRO
  • Jenny Montanus: Beleidsmedewerker Circulaire Economie, Ministerie van Infrastructuur &
  • Waterstaat
  • Rupert Parker Brady: Conceptstrateeg Sandenburg Concept Creation
  • Katelijn Quartier: Professor Retail Design Lab, Universiteit Hasselt
  • Femke den Hartog: Corporate Social Responsibility Officer INretail
  • Rens Tap: Kledingeconoom Modint, branche organisatie voor de mode
  • Cecile Scheele: Oprichter en bestuurslid Dutch Sustainable Fashion Week

Betrokken retailers

  • Wagenaar Mode
  • Van Tilburg Mode & Sport 
  • Modehuis Blok
  • Rinsma Modeplein
  • Hype Heroes
  • Castelijn Mode 
  • Berden
  • BrandMission 
  • Kokotoko