Back to College 14 januari 2019

Verslag

Bron: Retail Innovation Platform

In het DevelopmentLAB van TMO Fashion Business School in Doorn doen studenten van het voorlaatste semester innovatief onderzoek voor inmiddels ruim 100 (fashion) opdrachtgevers. Zij doen dit in samenwerking met expertbedrijven die o.a. technologieën ontwikkeld hebben die TMO-studenten onderzoeken en testen in living labs en focusgroepen. Deze onderzoeken worden gepresenteerd in onderzoeksrapporten en valorisaties waarin ook aandacht wordt geschonken aan creatieve innovatieve oplossingen van de studenten. Heel veel nieuwe kennis dus die het expertisecentrum van de fashion business school graag met de buitenwereld wil delen.

Twee keer per jaar stelt TMO haar schooldeuren open voor externe relaties, onder de noemer ‘Back to College’ en nodigt zij haar relaties uit opnieuw in de schoolbanken plaats te nemen om eindonderzoek-presentaties van de studenten ten overstaan van hun opdrachtgevers bij te wonen én eventueel hun eigen onderzoeksvragen bij TMO neer te leggen.

Op 14 januari jl. vond Back to College plaats in bijzijn van vertegenwoordigers uit de (online) retail, gemeenten, onderzoeksinstituten en winkelgebieden. Hieronder een kleine greep uit de onderzoeksresultaten en de diverse opdrachten.

Wil u de volgende Back to College bijwonen of bent u geïnteresseerd zelf onderzoek te laten uitvoeren door studenten van TMO, neem dan contact op met het TMO DevelopmentLAB.

Opdrachtgever: Bij Schulten
Onderzoeksthema TMO DevelopmentLAB: Omnichannel
Studenten: Tesir Loukili & Maud Visseren

Vraagstelling: hoe kan Bij Schulten haar klanten loyaler maken door middel van omnichannel strategieën?

Aan de fysieke winkel wordt veel aandacht besteed en scoort hoog in klantwaardering, maar dit geldt helaas niet voor de website. Deze mag meer uitnodigend zijn omdat deze voor veel potentiële klanten een eerste kennismaking is.  Studenten onderzochten de mogelijkheden en het effect van het meer online zetten van producten waarmee de klant zelf een ‘key look’ kan samenstellen. Door het toevoegen van deze functionaliteit zal het belevenisaspect van de site worden vergroot. Vervolgens kan een competitie-element worden ingebouwd zoals een ‘beste lookbook van de maand’ die beloond wordt met een attentie.

Opdrachtgever: Omoda  en Nelson schoenen
Onderzoeksthema TMO DevelopmentLAB: Master data analyses
Studenten: Jenna Boonstra & Joyce Versteeg

Vraagstelling: Hoe kan de opdrachtgever hun toolkit optimaliseren om de merkidentiteit over te brengen op de medewerkers en uiteindelijk de klant?

De kernwaarden van Omoda komen nu niet naar voren als medewerkers en/of klanten hierover worden bevraagd. Om dit te verbeteren hebben Jenna en Joyce een training opgezet van 3 dagen waarvan de pilottraining plaatsvond in de filialen Breda en Amersfoort. De deelnemers kregen huiswerk mee hoe zij na de training de corporate kernwaarden – zoals duurzaamheid -  (beter) kunnen toepassen in hun werk op de winkelvloer. 

Opdrachtgever: HYPE lab / Future Proof Retail
Onderzoekthema TMO DevelopmentLAB: Retailperformance
Studenten: Nienke Bruijn, Daphne Benschop & Rixt Sikkema

Vraagstelling: wat is de klantperceptie ten aanzien van 21st century skills voor medewerkers op de winkelvloer en in hoeverre kunnen klanttechnologieën bijdragen aan aantrekkelijk winkelen.

Binnen dit project zijn verschillende gadgets en technologieën getest door drie retailers; een spy-bril, een loyaliteits-app en twee robots.  In samenwerking met de gemeente Delft, het ROC Mondriaan en verschillende technologische bedrijven.Nieuwe klanttechnologieën bieden kansen om het koopgemak in de winkel te verbeteren. Het HYPE Lab had het doel om winkelmedewerkers te helpen nog meer vanuit de klant te denken en te onderzoeken welke vaardigheden men daarvoor nodig heeft. Het moet voor de medewerkers een tweede natuur worden om antwoorden te bedenken op de vraag: ‘Hoe kan deze winkel een shopping destination blijven?’ Er is gekeken naar de skills van de medewerkers en hoe om te gaan met deze innovaties. Hiervoor is een z.g. skill ladder opgesteld waar een medewerker op elk niveau kan instappen.  Een van de conclusies is dat je als retailer zo innovatief mogelijk blijven en jezelf continu op de hoogte moet blijven houden van alle innovaties zoals o.a. verkoop via Instagram. Deze video geeft een impressie van dit project.

Opdrachtgever: Stichting Centrum Hilversum
Onderzoeksthema TMO DevelopmentLAB: Vitaliteit winkelgebieden
Studenten: Ghislaine Verkerk & Cinnamon Doral

Vraagstelling: hoe kan Hilversum meer bezoekers aantrekken?

Een probleem waar veel gemeenten en binnensteden mee kampen.
Om antwoord op deze vraag te krijgen, is er onderzoek gedaan naar verblijfsduur, frequentie en omzet binnen het winkelgebied.  De studenten hebben een stads app voorgesteld, waar retailers en eventueel horeca zich bij kunnen aansluiten met een spaarsysteem. Op de app zijn op een plattegrond o.a. voorzieningen, algemene informatie en evenementen te zien. Het is vooral belangrijk dat de app het DNA van de stad ademt. Een van de conclusies van de studenten: “Hilversum wil meer middenstand in de vorm van leuke boetiekjes, meer evenementen en minder leegstand. Dit alles kan gerealiseerd worden door bijvoorbeeld het parkeren in de stad goedkoper te maken en persoonlijke betrokkenheid van Hilversum”.

Opdrachtgever: Fully Fashion
Onderzoekthema TMO DevelopmentLAB: Product Development
Studenten: Bo Peters & Bryan Gobbels

Vraagstelling: welke mogelijkheden zijn er voor vlakbrei productie in Europa en Noord Afrika?

Vanwege de strengere INTI wet in China sinds 2015, verdwijnen kleine leveranciers en ervaart Fully Fashion productieproblemen. Zij hebben de studenten gevraagd onderzoek te doen naar alternatieve productielocaties in Europa en Noord Afrika. De studenten hebben een lijst met criteria ontvangen en hebben de opdrachtgever 3 nieuwe productiebedrijven in Portugal en Marokko kunnen aanreiken.

Opdrachtgever: Vloerkledenwinkel.nl
Onderzoekthema TMO DevelopmentLAB: Omnichannel
Studenten: Marie-Claire  Idsinga & Brigitte Geitenbeek

Vraagstelling: hoe kan vloerkledenwinkel.nl de customer journey verbeteren door middel van digitalisatie?

Er is toenemende concurrentie, hoe blijf je ze voor? De studenten ondervonden dat service, personalisatie en augmented reality goede tools zijn om onderscheidend te blijven en creëerden een prototype-app waarmee je een vloerkleed in jouw eigen ruimte kan testen d.m.v. augmented reality. Ook worden er stijlgroepen aangegeven en worden de keuzeopties vergroot om de online service te optimaliseren. Zo wordt het makkelijker en aantrekkelijker om een vloerkleed online aan te schaffen wat zal leiden tot omzetgroei.


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform