Corona impact op retail in cijfers

Nieuwsbericht

Bron: ING, ABN AMRO, Nielsen

Het coronavirus laat zijn sporen achter in de Nederlandse economie. In dit artikel verzamelen we informatie met betrekking tot de corona impact op de retail in cijfers. Dit artikel wordt steeds aangevuld met nieuwe publicaties en artikelen. Laatste update op 21 juli 2021.

Lichte groei retailomzet dankzij online verkopen

1 juni 2021 - Na een extreme toename van de retailomzet van 6% in 2020, wordt voor 2021 een lichte groei van 1,5% verwacht. De groei is uitsluitend te danken aan de aanhoudend hoge groei in het online segment (+25% in 2021). In de fysieke food en non-food retail stagneert de omzet. Foodretail profiteerde in 2020 in sterke mate van de sluiting van grote delen van de horeca. Geleidelijk zal een deel van de consumentenuitgaven aan food in 2021 en daarna weer terugvloeien naar consumptie in de horeca. Lees meer >>

Belastingschuld blijft ondernemers achtervolgen

17 mei 2021 - De belastingschuld van 16 miljard euro die bij ruim 10 procent van de bedrijven tijdens de lockdown is ontstaan, drukt voor specifieke groepen de komende maanden fors op het resultaat. De verschillen tussen de branches en tussen bedrijven als het gaat om bedrijfsomvang zijn groot. Lees meer >>

‘Modewinkels verhuisd naar digitale winkelstraat’

4 mei 2021 - Uit onderzoek van betaalverwerker Klarna blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse shoppers (58 procent) hun kleding de afgelopen maand online heeft gekocht. Minder dan een vijfde (15%) deed dit, ondanks de mogelijkheid om op afspraak te shoppen, in fysieke winkels. Lees meer >>

Detailhandel zet bijna 6 procent meer om in maart

30 april 2021 - De detailhandel heeft in maart 5,9 procent meer omgezet dan in maart 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,9 procent hoger. De non-foodsector realiseerde een kleine omzetstijging, terwijl de foodsector omzet verloor. Online werd 68,3 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met maart 2019 heeft de detailhandel 9,4 procent meer omgezet in maart 2021. Lees meer >>

17,6 miljard euro aan loonkosten en vaste lasten vergoed in 2020

9 april 2021 - In 2020 hebben bedrijven in totaal 17,6 miljard euro ontvangen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. De overheidsuitgaven stegen 13 procent in 2020 vergeleken met een jaar eerder, hiervan kwam 5 procentpunt voor rekening van deze twee typen coronasteunmaatregelen. Het grootste bedrag aan loonkostenvergoeding ging naar de handel, en de grootste vergoeding voor vaste lasten ging naar horecabedrijven. Dat meldt het CBS op basis van cijfers over steunmaatregelen voor bedrijven, gemaakt op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Lees meer >>

Covid tracker

Maart 2021 -  Covid tracker supermarkten: In deze tracker zie je de ontwikkeling van de omzet tot (en inclusief) week 7 vs daarna. Dit maakt het mogelijk om b.v. te zien wat de 'hamsterende periode' vorig jaar betekent heeft voor de omzet dit jaar. Download hier het rapport >>

Google Mobiliteitstrends per provincie

27 februari 2021 - In de gegevens is te zien hoe bezoeken aan detailhandel, recreatie, parken zijn veranderd per provincie in januari en februari t.o.v. vorig jaar. Gebaseerd op basis van Google gebruikers die locatiegeschiedenis hebben ingesteld. Download hier >> 

The State of Fashion 2021 

25 februari 2021 - In 2021 zal de COVID-19-pandemie de trends in de branche versnellen, waarbij winkelen verschuift naar digitale kanalen en consumenten blijven pleiten voor eerlijkheid en sociale rechtvaardigheid De State of Fashion 2021: Op zoek naar belofte in gevaarlijke tijden Met de COVID-19-pandemie domineert gedachten en geesten, plannen mode-executives een reeks scenario's en hopen ze op een snel wereldwijd herstel. Maar ondanks de toenemende druk op de prestaties, het veranderende consumentengedrag en de toenemende vraag naar digitale media, is het noodzakelijk om resoluut te handelen ter voorbereiding op de volgende norm. Lees meer>>

CORONA- & KERSTBULLETIN

13 januari 2021 - Het sluiten van de meeste winkels, de hele horeca en alle culturele instellingen is duidelijk te merken aan het aantal pinbetalingen en de pinomzet aan de toonbank. De 7 winkeldagen t/m woensdag 24 december lagen het volume en de omzet 35% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De supermarkten en voedingswinkels hadden nauwelijks meer klanten aan de pinkassa dan vorig jaar, terwijl het pinvolume de afgelopen jaren gemiddeld steeds met zo'n 10% per jaar toenam. Lees meer >> 

Ondanks corona stijgt winkelleegstand in Nederland nauwelijks

12 januari 2021 - De winkelstraten zijn leger dan ooit tevoren. De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de retail. Gezien de situatie in 2020 was te verwachten dat de groei van de leegstand dit jaar alleen maar verder zou toenemen. Opmerkelijk genoeg is dat niet het geval. In de eerste maanden van 2020 zagen we in aantal panden nog wel een toename van de leegstand, maar sinds maart is de stijging zeer beperkt. Lees meer >> 

Onderzoeksrapport: impact coronacrisis op koopgedrag en winkelomzet 

20 december 2020 - Deze cijfers schetsen een mooi beeld van de belangrijkste verschuivingen tijdens de eerste corona-maanden. Download hier het rapport >>

Hoe kunnen consumenten veilig winkelen tijdens corona?

9 december 2020 - De tweede golf van het coronavirus heeft ons helaas bereikt. De overheid is genoodzaakt om de teugels weer wat strakker aan te trekken om verspreiding van het virus tegen te gaan. Winkeliers volgen het Protocol Verantwoord Winkelen. Voor klanten gelden de regels: vermijd drukte, winkel alleen, houd afstand, betaal digitaal en volg aanwijzingen op. De campagne ‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’ is weer uit de kast getrokken. In dit artikel bespreken we aanvullende ideeën om winkelen (nog) veiliger te maken, omzet te blijven genereren en corona weer onder controle te krijgen. Lees meer >>

Minder bezoekers Nederlandse Winkelcentra op Black Friday 

1 december 2020 - Black Friday 2020 zorgde voor 34% minder bezoekers in Nederlandse winkelcentra vergeleken met Black Friday 2019. Hiermee komt Black Friday 2020 nog onder het niveau van Black Friday in 2012. Lees meer >>

Waarom komt de consument naar de winkel?

29 oktober 2020 - De corona-crisis heeft grote gevolgen voor de sector retail. De hamvraag voor de retailsector is wat de consument gaat doen als het virus weer onder controle is? Vervalt hij in zijn oude patroon of is zijn gedrag structureel gewijzigd? En vooral: wat betekent dit voor de fysieke winkel? Lees meer >>

Kledingwinkels hebben het zwaar

28 oktober 2020 - Sinds september komen er 55 procent minder consumenten naar de winkelstraat dan begin maart. Kledingwinkels en schoenenzaken worden hierdoor hard geraak en behoren tot de hardst geraakte subsectoren binnen de reatailsector. Consumenten die wel komen, gaan doelgericht naar de winkel of kopen via het internet. Lees meer >> 

Groot deel van de retail komt sterk door de coronacrisis

28 oktober 2020 - De coronapandemie veroorzaakt een scherpe tweedeling in de retailsector. Zo komen bijvoorbeeld supermarkten en bouwmarkten het jaar sterk door, maar is ook een aantal andere subsectoren in zwaar weer beland. Uit onze transactiedata blijkt dat onder meer kledingwinkels en tankstations de inkomsten flink hebben zien teruglopen. Lees meer>>

Gaat de retail in de binnenstad weer van COVID herstellen (en wat is daarvoor nodig)?

8 oktober 2020 - Er zijn al verschillende impactstudies uitgevoerd naar het effect van de COVID-maatregelen op het winkelvastgoed. Zoals die van Colliers, RetailSonar, Locatus, Retailagenda én de reactie van Strabo op de voorspellingen van de Retailagenda. Het generieke beeld is duidelijk: de impact is er. Meestal negatief, maar soms ook positief. Het is echter wél de vraag hoe groot die impact structureel is, of deze dramatische vormen aanneemt en/of dat er misschien ook kansen en aanknopingspunten voor herstel zijn. Lees meer >>

Is er nog toekomst voor retailvastgoed?

26 augustus 2020 - Nog nooit beleefden beleggers in retailvastgoed zo'n slecht (tweede) kwartaal. Natuurlijk ligt dat aan lockdowns, maar structurele veranderingen, zoals digitalisering bijvoorbeeld, maken de vooruitzichten beroerd. Lees meer >>

Consumententrends 2020 – 27% van ondervraagde Europese consumenten zal meer online blijven kopen

3 augustus 2020 - Capterra onderzocht hoeveel meer er sinds de coronacrisis online is gekocht en wat voor producten en diensten voor het eerst online gekocht werden. Is het aankoopgedrag van Europese consumenten blijvend veranderd en hoe staat het met de groei van m-commerce en mobiele apps? Lees meer >>

Dit doet social distancing met ons koopgedrag 

20 juli 2020 - De 1,5-metermaatregel heeft een enorme impact op ons koopgedrag. Winkelbezoek is door social distancing flink veranderd. Vinden consumenten een bezoek aan een winkel nog wel veilig? En waarom wel of niet? Wat zijn triggers om weer een fysieke winkel te gaan bezoeken? Samen met VIM Group hebben we hier inmiddels twee keer onderzoek naar gedaan. Lees meer >>

Angst bij de consument is en blijft belangrijkste belemmering voor economisch herstel

15 juli 2020 - Nederlanders zijn relatief onbezorgd en meer geneigd hun oude (consumenten)gedrag terug op te pakken. Meer dan twee derde (69%) van de consumenten wereldwijd blijft zich zorgen maken over de coronacrisis. In Nederland ligt dat cijfer met 55% aanzienlijk lager, maar we hebben het dan nog steeds over meer dan de helft van de Nederlandse consumenten. Lees meer >>

Corona geeft kleur aan lokaal winkelaanbod 

15 juli 2020 - Sinds de corona-uitbraak zijn mensen in korte tijd minder en anders gaan winkelen. Veel ondernemers kampen met een fors omzetverlies en vragen verhuurders om begrip. Consumenten winkelen steeds meer lokaal en de trend dat grote binnensteden aan populariteit winnen, ligt voorlopig achter ons. De vraag is vooral wat dit betekent voor de lange termijn. Dat er verliezers zijn is duidelijk. Maar is de winkelmarkt daarmee ook afgeschreven of liggen er toch kansen? Lees meer >>

Overview impactstudies corona 

15 juli 2020 - In de afgelopen maanden zijn er met regelmaat rapporten verschenen over de gevolgen van de coronacrisis. In dit artikel zetten we de verwachtingen en bevindingen van deze rapportages uiteen. Ook mogelijke verschillen tussen de resultaten van de diverse onderzoeken worden onder de loep genomen. Lees meer >>

Impact coronacrisis op klantgedrag en winkelprestaties 

25 juni 2020 - Wat is de exacte impact van deze crisis? Hoe en waar winkelt de consument? Presteren winkels opnieuw op niveau? En wat met retail post-corona? In dit rapport vind je de 10 belangrijkste trends terug. Het schetst een uniek beeld van hoe de maatschappelijke verschuivingen voor een nieuwe dynamiek in het retaillandschap zorgen. Lees meer >>

Impactanalyse en monitor

19 juni 2020 - effect van de coronacrisis op de Noord-Hollandse economie. Lees meer >>

Nederlander hecht aan fysieke winkel, maar kopen we straks nog?

25 mei 2020 - Een groot deel van de consumenten die een leegloop uit de winkelstraten zouden betreuren zal daar zelf debet aan zijn. Bovendien zou de coronacrisis wel eens kunnen werken als katalysator in de omslag van fysieke naar online aankopen. Dit blijkt uit onderzoek dat I&O Research in samenwerking met INretail (brancheorganisatie retailers in non-food) uitvoerde. Lees meer >>

Dieptepunt consumentenbestedingen lijkt voorbij 

20 mei 2020 - Hoewel de economie ook in het tweede kwartaal naar verwachting krimpt, lijkt het dieptepunt van de bestedingen inmiddels gepasseerd. Voor het derde kwartaal is daarom enig optimisme op zijn plaats. Lees meer >> 

I&O Research: Corona en economie 

13 mei 2020 - Dit onderzoek gaat over de ervaren impact van de coronacrisis op de Nederlandse economie. Het onderzoek vond plaats van donderdag 7 mei tot dinsdagochtend 12 mei 2020. Er hebben 2.076 Nederlanders deelgenomen. Lees meer >>

Aantal faillissementen gestegen in april 

12 mei 2020 - Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is gestegen. Er zijn in april 75 bedrijven meer failliet verklaard dan in maart, meldt het CBS. De trend is sinds september 2018 licht stijgend. In de eerste 4 maanden van 2020 lag het aantal faillissementen ruim 3 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Lees meer >>

ING: Flinke daling aantal pintransacties door corona

Bijgewerkt op 11 mei 2020 - Het coronavirus laat zijn sporen achter in de Nederlandse economie. De kabinetsmaatregelen om het virus een halt toe te roepen hebben een flink effect op waar consumenten hun geld uitgeven. Dat blijkt uit een analyse van (geaggregeerde) ING pintransactiedata door het ING Economisch Bureau.

Vrijdag 27 maart lag het totaal aantal transacties 35% lager dan op dezelfde vrijdag een jaar eerder. De grootste daling zien we in de categorie vrijetijdsbesteding buitenshuis (-82%) en in kleding- en schoenenzaken (-81%). Nu veel mensen dichtbij hun eigen huis blijven, zien we ook veel minder transacties in de categorie vervoer (-49%). Rabobank: Retail update mei 2020 

Winnaars en verliezers de coronamaatregelen

10 mei 2020 - Een aantal sectoren ondervinden sterke hinder van de maatregelen terwijl andere sectoren juist geprofiteerd hebben van het feit dat mensen de afgelopen 2 maanden meer aan huis gebonden waren. De grote vraag is hoe snel sectoren zullen herstellen nu de #coronamaatregelen geleidelijk versoepeld worden en welke webshops blijvend zullen profiteren van het feit dat meer mensen ervaring hebben opgedaan met online winkelen voor specifieke producten. Daarom heeft het HvA Centre for Market Insights een Corona Web Traffic Tracker ontwikkeld waarin het websitebezoek in verschillende sectoren gemonitord zal worden. Lees meer >>

Rabobank Retail update mei 2020

6 mei 2020 - De retailsector is al jaren in fundamentele verandering en daar bovenop komt nu de huidige Coronacrisis. De maatregelen die zijn getroffen om verdere verspreiding af te remmen raken iedere sector. Zeker de non-food detail- en groothandel wordt fors getroffen. Net als in april schrijven we deze maandelijkse Retail Update niet vanuit recente ontwikkelingen rondom de 5 kernthema’s maar vooral vanuit de huidige crisis. Doel is en blijft om ondernemers te inspireren en te activeren. Lees meer >>

In vierde week april 112 bedrijven failliet verklaard 

30 april 2020 - De detailhandel had van alle branches met 13 de meeste faillissementen. Eerder dit jaar zijn er alleen in week 7 meer faillissementen (19) waargenomen in deze branche. Gemiddeld zijn er in 2020 tot nu toe 8 detailhandelszaken per week failliet verklaard. Lees meer >>

Omzet detailhandel 3,5% hoger in maart 

30 april 2020 - De detailhandel heeft in maart 3,5 procent meer omgezet dan in maart 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 2 procent hoger. De foodsector realiseerde een hogere omzet, de omzet van de non-foodsector kromp. Daarnaast is online bijna 29 procent meer omgezet. Lees meer >>

Zeer zware omzetdaling door Coronavirus bij MKB in maart en april 

17 april 2020 - Het Nederlandse Midden- en Kleinbedrijf (MKB) wordt zeer hard geraakt door de Coronacrisis. Bijna twee derde van de MKB-ondernemers verwacht een omzetdaling in de maanden maart en april.
Veel ondernemers zien de omzet zelfs teruglopen tot (nagenoeg) 0. Ondernemers nemen tal van maatregelen om het hoofd boven water te houden, ze maken ook in grote getalen gebruik van overheidshulpmaatregelen. Lees meer >>

Het coronavirus treft detailhandel ongekend fors 

17 april 2020 - Steeds meer winkels en ketens sluiten als gevolg van vraaguitval de fysieke deur. Online verkoop vangt de forse fysieke omzetdaling niet op. Zonder extra hulp gaat een groot deel
van de keten failliet. De economische schade zal groot zijn, met vele tienduizenden werklozen en grote leegstand in winkelgebieden. Lees meer>> 

Ruim twee derde van de Nederlande retail is open 

9 april 2020 - De afgelopen twee dagen hebben we met het complete team van Locatus het enorme aantal van 1.800 ketens uitgeplozen. Deze 1.800 ketens vertegenwoordigen gezamenlijk bijna 51.000 verkooppunten. Voor die ketens hebben we het huidige openingsbeleid in beeld gebracht. (Klanten van Locatus kunnen de resultaten vanaf volgende week in onze online database vinden). Lees meer >> 

Nielsen Investigation of Impacts on FMCG trends in the Netherlands and around the world

25 juni 2021 - download hier het rapport >>
16 december 2020 -
Download hier het rapport >> 
2 december 2020 - Download hier het rapport >>
19 november 2020 - Download hier het rapport >>
28 oktober 2020 - Download hier het rapport >>
24 september 2020 -
Download hier het rapport >>
14 september 2020 - Download hier het rapport >>
20 augustus 2020
- Download hier het rapport >>
29 juli 2020 - Download hier het rapport >>
17 juli 2020 -
Download hier het rapport >>
30 juni 2020 - Download hier het rapport >>
16 juni 2020 -
Download hier het rapport >>
29 mei 2020 - Download hier het rapport >>
19 mei 2020 -
Download hier het rapport >>
11 mei 2020 -
Download hier het rapport>>
6 mei 2020  - Download hier het rapport>> 
15 april 2020
- Download hier het rapport>> 
6 april 2020 - Download hier het rapport >> 
27 maart 2020
Download hier het rapport >>

KPMG: Goverment and institution maesures in response to Covid-19 

3 april 2020 - Download hier het rapport >>

Hoe het coronavirus het online mediagedrag van de Nederlander verandert

31 maart 2020 - Net als in andere delen van de wereld, is ook in Nederland de nieuwe norm: houd sociale afstand vanwege het coronavirus. Nu Nederlanders zoveel meer tijd thuis doorbrengen, zien we het online mediagebruik in ons land in snel tempo veranderen. Dit blijkt uit de laatste resultaten van het NOBO (Nederlands Online Bereik Onderzoek), uitgevoerd door Kantar. Lees meer >> 

Coronamonitor arbeidsmarkt Inzicht.nl

30 maart 2020 - De effecten van het coronavirus raken alle sectoren van onze economie. Deze monitor is ingericht om regio's op een toegankelijke manier snel te informeren over de nieuwste data. Aan de hand van gebruiksvriendelijke datavisualisaties laten we de stand en het verloop van de regionale economie en arbeidsmarkt zien. De bij ArbeidsmarktInZicht aangesloten bronnen kijken echter terug in de tijd, waardoor het even duurt voordat data over de effecten beschikbaar zijn. Soms komen regionale gegevens later of minder vaak beschikbaar dan landelijke gegevens. Omdat regio’s nu behoefte hebben aan inzicht in actuele trends en ontwikkelingen, presenteren we in dit geval de landelijke gegevens. De regionale gegevens worden toegevoegd zodra ze beschikbaar zijn. Lees meer >>

ABN AMRO: Geen sector ontkomt aan het coronavirus

27 maart 2020 - Het coronavirus heeft enorme gevolgen voor de economische activiteit, maar het verschilt per sector in welke mate, wanneer en hoe bedrijven geraakt worden. De gevolgen zijn het grootst voor leisure, retail, de industrie en de transportsector. Download hier de sectorprognose >> 

Breed gedragen zorg om voortbestaan lokale ondernemers 

26 maart 2020 - 9 op de 10 Nederlanders denkt dat het voortbestaan van lokale/kleinschalige ondernemers in gevaar komt door de Coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van Memo2. Lees meer >>

Vastgoedmarkt: Corona en retail: waar vallen de hardste klappen?

26 maart 2020 - Waar in de Nederlandse winkelvastgoedmarkt gaan de hardste klappen vallen door de coronacrisis? Het woord is aan Gertjan Slob, directeur onderzoek van retailadviesbureau Locatus.
Lees meer >>

McKinsey & Company: COVID-19 response strategies in Apparel & Fashion 

23 maart 2020 - Een Europees perspectief op hoe toonaangevende bedrijven nu handelen en hoe deze crisis de sector zal veranderen. Lees meer >> 


Deel deze pagina

Consumentengedrag Macroeconomischeontwikkelingen Retailsector