De winst van digitale toegankelijkheid

Whitepaper

Bron: ShoppingTomorrow

Op dit moment bereiken veel ondernemers een grote potentiƫle klantgroep nog niet. De expertgroep Opportunities of e-Accessibility van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow laat in haar bluepaper zien wat de toegevoegde waarde is van een webwinkel die ook voor mensen met een beperking toegankelijk is. Daarnaast hebben de experts een zelfscan ontwikkeld waarmee webwinkeliers kunnen checken hoe toegankelijk hun webshop precies is.

Voor consumenten met een beperking (ruim twee miljoen Nederlanders) kan online shoppen momenteel een flinke uitdaging en soms zelfs onmogelijk zijn. Investeren in digitale toegankelijkheid, oftewel e-Accessibility, biedt de online retailbranche enorme kansen. Het zorgt voor verbreding van de klantgroep, maar heeft ook een positief effect op de vindbaarheid, kwaliteit en conversie van een website.

In totaal heeft ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking een beperking. Als je jouw website hier niet goed op inricht, sluit je een grote groep potentiële klanten uit van je diensten. Een gemiste kans, zeker omdat mensen met een beperking over het algemeen zeer loyale klanten zijn. Een positieve ervaring op een website die goed toegankelijk is, maakt het gemak en het vertrouwen om hier terug te keren en opnieuw te kopen vanzelfsprekend groot.

Door de gebruiksvriendelijkheid van een website voor mensen met een beperking te optimaliseren, wordt de algehele kwaliteit en het bereik ervan vergroot. Er is veel overlap tussen toegankelijkheid en search engine optimization (SEO, zoekmachineoptimalisatie). Google is eigenlijk een blinde gebruiker. Door een website toegankelijk te ontwikkelen, kan de zoekmachine deze veel beter vinden, begrijpen en indexeren. Een van de toegankelijkheidseisen is bijvoorbeeld dat afbeeldingen voorzien zijn van een beschrijvende tekst. Dit is niet alleen zinvol voor mensen die jouw website gebruiken met behulp van screen reader software, maar ook Google leest en vindt de afbeeldingen dan beter. Hoe beter Google begrijpt welke informatie op een website staat, hoe hoger deze verschijnt in relevante zoekresultaten.

Sociale en juridische factoren

Sinds januari 2017 bepaalt onze Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte dat het verboden is om onderscheid te maken bij het aanbieden of verlenen van toegang tot goederen en diensten. Bedrijven mogen bezoekers met en zonder beperking niet anders behandelen. Ze zijn zelfs verplicht om eenvoudige aanpassingen te doen die zorgen voor de "algemene toegankelijkheid van hun producten en diensten". Deze verplichting geldt ook als daar door een klant niet expliciet om wordt gevraagd.

Daarnaast is er onlangs een akkoord bereikt in Brussel over een Europese Richtlijn (de Toegankelijkheidsakte). Deze akte verplicht banken, diensten voor personenverkeer en e-commercepartijen om hun websites toegankelijk te maken. Na een overgangsperiode van zes jaar moet hieraan worden voldaan. Het is raadzaam om toegankelijkheid daarom nu al in beleidsplannen op te nemen en de eisen geleidelijk te implementeren.

Zelfscan toegankelijkheid

Om bij te dragen aan meer bewustwording, te zorgen voor kennisoverdracht, ondersteuning en activering van het bedrijfsleven kan een tool worden ingezet. Onderzoek van de expertgroep wijst uit dat een zelfscan op basis van domeinnaam in combinatie met uitgebreide resultaten hiervoor het meest effectieve middel is.

De randvoorwaarden en wenselijke uitkomsten van deze zelfscan zijn reeds door de expertgroep uitgewerkt. Een eerste demoversie van de tool wordt in januari 2019 tijdens de Webwinkel Vakdagen gepresenteerd. De definitieve versie wordt in de loop van 2019 gelanceerd.

De expertgroep, onder leiding van Stichting e-Accessibility, Thuiswinkel.org, VNO-NCW en MKB Nederland, presenteren hun bevindingen ook in een bluepaper.


Deel deze pagina

Retailsector