Digitale shopadviseurs boosten beleving

Blog

Bron: Customerfirst

Digitalisering zien we niet alleen terug bij retailers die een e-commerce omgeving opzetten. Ook de fysieke winkelervaring krijgt steeds meer digitale aspecten. En de voordelen van fysieke winkels, zoals het passen van kledingstukken, komen ook steeds meer terug bij de online ervaring.

Digitalisering zien we niet alleen terug bij retailers die een e-commerce omgeving opzetten. Ook de fysieke winkelervaring krijgt steeds meer digitale aspecten. En de voordelen van fysieke winkels, zoals het passen van kledingstukken, komen ook steeds meer terug bij de online ervaring. Door nieuwe technologieën als artificial intelligence en virtual reality wordt shoppen gemakkelijker dan ooit, of dit nu offline of online is.
Heb je een leuke broek gevonden? Dankzij virtual reality weet je welk shirt hier goed bij past. Geen zin om in de rij te staan? In een fysieke winkel hoeft dit in de toekomst ook niet meer. Deze vier technieken maken de fysieke winkelervaring gemakkelijk en verhogen de (digitale) klantbeleving.

1. Virtuele kleedhokjes

Virtuele kleedhokjes gaan nu echt van de conceptfase naar realiteit. Dankzij virtual reality kunnen shoppers zien hoe een item hen zou staan. Ideaal voor de online shoppers, die niet even een pashokje in kunnen duiken. Dit is hét antwoord voor bedrijven om het aantal retouren terug te dringen. De (digitale) kranten stonden de laatste weken bol van bedrijven die verzendkosten invoerden omdat er te veel kosten werden gemaakt bij de vele gratis retouren. Met de nieuwe technologie weten consumenten beter wat ze kopen en hoe het staat. De avatar weet zelfs de lichaamsbouw van de klant na te bootsen, waardoor duidelijk wordt welke maat gekocht moet worden. Met augmented reality kan daarnaast bekeken worden hoe een outfit in verschillende settings staat. 3DLOOK werkt momenteel hard aan deze toepassing.

2.  3D-modellen dankzij virtual reality

Waar het bij online winkelen vaak aan ontbreekt is het ervaren van de producten. Het vanuit verschillende hoeken bekijken en zien wat een andere kleur of verschillend patroon doet. Threekit maakt dit wel mogelijk. Niet alleen creëren zij 3D-beelden van de producten van een retailer, dit hebben ze ook van producten die nog niet bestaan. Met verschillende onderdelen kan de klant een eigen item customizen en precies zien hoe dit er vanuit verschillende hoeken uit gaat zien. Of hoe het bijvoorbeeld zou staan in hun huis. Volgens Threekit levert deze tool 40 procent meer conversie op en nemen de retouren met 80 procent af.

 3. Suggesties om een outfit compleet te maken

FINDMINE heeft een oplossing ontwikkeld die met behulp van artificial intelligence consumenten helpt om een hele outfit samen te stellen. Het werk van stylisten wordt hiermee deels geautomatiseerd. De software zoekt passende looks bij elkaar, die overeenkomen met eerdere looks die bij de consumenten in de smaak vielen. Het systeem houdt daarbij ook rekening met bijvoorbeeld items waar nog een grote voorraad van is. Met deze toepassing kunnen suggesties specifieker worden en krijgen klanten kledingadvies op maat.

4. Niet meer in de kassarij

Het gemak van online shoppen is dat je nooit in de wachtrij hoeft te staan. Dit gemak wil rapitag ook naar de fysieke winkels halen. Enkel met behulp van een mobiele telefoon en bluetooth kunnen items gescand en betaald worden. Tijdens het shoppen wordt dit allemaal geregeld, waardoor in de rij staan niet meer nodig is. De e-commerce ervaring wordt hiermee in de fysieke ervaring toegepast. Daarnaast kan de applicatie ook gerichte suggesties geven bij een aankoop en de persoon naar de juiste locatie in de winkel leiden.
Bovenstaande innovaties laten zien hoe de winkelervaring steeds meer omnichannel wordt. De voordelen van online worden meegenomen naar fysieke winkels en andersom. Met behulp van artificial intelligence en virtual reality kunnen we consumenten een zo goed mogelijke ervaring bieden op het platform naar hun keuze. Van welke innovatie verwacht jij het meest?

Noot: deze gastblog is geschreven door Shana Snellen, marketingmanager Benelux bij SAP Customer Experience.


Deel deze pagina

Digitalisering