Een kijkje in het grootste robotwarehouse van China

Nieuwsbericht

Bron: Warehouse Totaal

Met een inwoneraantal van bijna 1,4 miljard en een bruto binnenlands product (alles wat mensen in een land verdienen) van ongeveer veertien biljoen dollar wordt China gezien als de tweede grootste economie van de wereld. Ook op het gebied van e-commerce en warehousing behoort China tot de voorhoede. Zo werd er in oktober nog een distributiecentrum uit de grond gestampt dat volgens China het grootste gerobotiseerde warehouse van het land is.

Vrijgezellendag

China opende op 25 oktober de deuren van het warehouse in Wuxi in het zuiden van de oostelijke provincie Jiangsu. Dit dc is er neergezet door Cainiao Network, de logistieke tak van internetgigant Alibaba, en beleefde zijn vuurdoop op 11 november. 'Vrijgezellendag' is in China immers een van de grootste online winkeldagen geworden en Alibaba maakte op 12 november bekend dat men een omzet van 31 miljard euro had behaald. Een nieuw record voor Alibaba op deze feestdag.

Het warehouse in Wuxi droeg bij aan dit succes. Maar wat maakt dit distributiecentrum eigenlijk zo bijzonder?

In het warehouse werken zevenhonderd automatisch geleide voertuigen, ofwel AGV's. Deze robots kunnen pakketjes zelf ophalen en naar een andere locatie in het magazijn brengen. Daar worden de dozen weer opgehaald door een bezorgbedrijf. Personeel is er bijna niet en het warehouse is 160.000 vierkante meter groot. Dat zijn circa dertig voetbalvelden. Het warehouse bestaat niet alleen uit magazijnruimte, maar ook uit onder meer kantoorgebouwen en gemakswinkels.

Waarom heeft Cainiao voor dit dc gekozen?

Wekelijks worden er via het netwerk van Alibaba ruim één miljard pakketjes verstuurd. Topman Jack Ma wil dat aantal verzendingen per dag halen. Om die doelstelling te halen, wil hij inzetten op robotisering. Tijdens een evenement zei Ma bijvoorbeeld: "De logistieke sector van de toekomst moet volgens mij hersenwerk blijven, maar wel gedreven door (kunstmatige, red.) intelligentie." Alibaba heeft inmiddels vijf 'global' hubs: Dubai, Kuala Lumpur, Hangzhou, Moskou en Luik.

Wat levert het op?

Cainiao zegt dat het warehouse in Wuxi vooral tijdwinst heeft opgeleverd. Maar men bespaart ook kosten, want door de robotisering is er als vanzelfsprekend minder personeel op de werkvloer nodig. Hoeveel het Cainiao precies scheelt, dat is niet bekend. Het 'grootste geautomatiseerde warehouse in China' smaakt hoe dan ook naar meer, vertelde Cainiao-vicevoorzitter Ben Wang in een interview met CNBC.

"Automatisering is de sleutel tot de toekomst van de logistiek. We doen veel moeite om nog meer aan automatisering te doen", aldus Wang. Voorlopig zullen mensen nodig blijven om samen te werken met de robots, maar in de toekomst zullen zij vervangen worden, verwacht Wang: "De technologie zal spoedig daar zijn om een magazijn echt volledig te automatiseren."


Deel deze pagina

Logistiekdistributie