Eerste hulp bij online retail: meld je nu aan!

Nieuwsbericht

Bron: Retail Innovation Platform

Om MKB-retailers met een fysieke winkel juist nu, maar ook na de corona-crisis, te ondersteunen in de stap van offline naar online retail, heeft het Retail Innovation Platform samen met Retail lnsiders en Future-Proof Retail het initiatief “Eerste hulp bij online retail” opgezet. Hiermee koppelen we retailers aan studenten (individueel of projectgroep) die middels concrete opdrachten, retailers op afstand helpen met online ondernemen. Aanmelden kan t/m 7 februari 2021 (was eerst 31 januari 2021 maar is met een week verlengd).

We bieden 3 vraagstukken aan waar retailers zich voor kunnen inschrijven via dit formulier. Aanmelden kan t/m 7 februari 2021. De studenten gaan tussen april en juli 2021 voor je aan de slag. Meld je aan als je als retailer online ambities hebt om (beter) online te ondernemen! Hieronder de werkwijze en vraagstukken waaruit je kan kiezen.

Vraagstukken waaruit de retailer kan kiezen

  • IK WIL ALS RETAILER ONLINE, MAAR HOE EN WAT IS DAARVOOR NODIG?

Ik zie als retailer noodzaak om online te gaan verkopen, maar hoe doe ik dat? En welke keuze maak ik als het gaat om de functionaliteiten en inrichting van een website. Kan ik mijn assortiment of een deel ervan online gaan aanbieden, kijkend naar techniek en logistiek? Wat heeft zin om aan te bieden? En welke vragen en eisen stel ik aan leveranciers zoals webbouwers? Wat heb ik concreet nodig?
Oplossing voor de retailer: een concreet online (strategisch) marketingplan voor jouw onderneming.

  • ONLINE MARKETINGSTRATEGIE, HOE VINDEN CONSUMENTEN MIJN WEBSITE?

Ik heb een website waar mijn online producten worden aangeboden, maar hoe ga ik deze website marketen? Wie is mijn doelgroep en via welke kanalen oriënteren zij zich? Welke klanten wil ik bereiken en welk verhaal wil ik vertellen? Hoe zorg ik dat ze mijn website vinden en hoe werkt dat (zoekmachine marketing)? Welke online strategie kies ik en hoe zorg ik dat die van meerwaarde is voor mijn fysieke winkel?
Oplossing voor de retailer: een concreet online (strategisch) marketingplan voor jouw onderneming.

  • ONTWIKKELING VAN LOKAAL (COLLECTIEF) PLATFORM

Ik wil als retailer samen met mijn collega retailers in ons lokale winkelgebied via online kanalen producten verkopen, maar waar moeten we beginnen? Of, we hebben al e.e.a. opgestart, maar vragen ons af hoe we dit verder moeten ontwikkelen. Hoe kunnen we het platform linken aan mobiel gebruik (applicaties) van bezoekers? Of kan ik mijn producten beter verkopen via een eigen webshop of marktplaats, zoals bol.com. En waarom?
Oplossing voor retailer: een concreet advies over keuze van aanpak, ontwikkelingsmogelijkheden en combinatie met andere (online) kanalen of devices.  


HOE HET WERKT

Kies als retailer een van bovenstaande producten (vraagstukken) die het beste aansluit bij de online ambities van jouw winkel. Meld je aan voor dit product via dit formulier, dan gaan wij op zoek naar een student of projectgroep die je hierbij kan helpen. Zodra wij die gevonden hebben, koppelen wij de juiste contactpersoon aan je per e-mail. Verdere verfijning van de opdracht en/of werkzaamheden, wordt besproken tussen student, hogeschool begeleider en retailer. We kunnen niet garanderen dat we een student voor je vinden, maar doen ons best om je te koppelen. Wél nemen we binnen een week contact met je op.

Wat verwachten wij van jou als retailer?
Als een student voor je aan de slag gaat, verwachten we dat de retailer wekelijks contact heeft met de student (of projectgroep). Te denken valt aan 1 tot 2 uur per week tijd voor de student(en). Zo kunnen eventuele tussenproducten en voortgang besproken worden, wordt de student goed begeleid en kan hij/zij voor jou het beste resultaat neerzetten.

Wat kan je van ons verwachten?
De studenten voeren de werkzaamheden op afstand uit, tussen april en juli 2021. Het Retail Innovation Platform heeft hier een matchmakingfunctie: wij zoeken naar een match tussen de retailer (opdrachtgever) en student (hogeschool) en koppelen die aan elkaar. Het resultaat dat je als retailer kan verwachten zijn met name concrete en bij jouw winkel en mogelijkheden passende adviezen met betrekking tot het gekozen vraagstuk.

Meld je aan via deze link. 

Deel deze pagina

Onderwijs Onderwijspagina RetailInnovationPlatform Retailonline Retailsector Retailsectortotaal