Eerste hulp bij online retail: meld je nu aan!

Nieuwsbericht

Bron: Retail Innovation Platform

Om MKB-retailers met een fysieke winkel verder te helpen met digitalisering, en van offline naar online retail te gaan, heeft het Retail Innovation Platform samen met Retail lnsiders en de Digitale Werkplaatsen in Nederland, het initiatief “Eerste hulp bij online retail” opgezet. Hiermee koppelen we retailers aan studenten (individueel of projectgroep), die met concrete opdrachten retailers helpen met online ondernemen.

We bieden 4 vraagstukken aan waar retailers zich voor kunnen inschrijven via dit formulier. Aanmelden kan t/m eind maart 2022. De studenten gaan tussen maart en juli 2022 voor je aan de slag. Meld je aan als je als retailer online ambities hebt om (slimmer, sneller of beter) online te ondernemen! Hieronder de werkwijze en vraagstukken waaruit je kan kiezen.   

De vraagstukken waaruit retailers kunnen kiezen: 

1.     Hulp bij online ondernemen, hoe combineer ik online met offline? Wat is nodig om rendabel online te ondernemen?  

Ik overweeg om online te gaan verkopen of doe dit al, maar hoe doe ik dit beter? Welke keuze maak ik als het gaat om functionaliteiten en inrichting van mijn website. Wat bied ik online aan uit mijn assortiment en wat niet? Zal ik mij wel of niet bij een verkoopplatform aansluiten ? Welk beeldmateriaal en specificaties voeg ik toe en hoe voorkom ik onnodige retouren? Welke e-fulfillment mogelijkheden heb ik m.b.t. bezorgen en ophalen? Welke vragen en eisen stel ik aan mijn leveranciers zoals webbouwers? Wat heb ik concreet nodig? 
 

2.     Hulp bij online marketingstrategie. Hoe bereik ik mijn doelgroep en hoe verhoog ik met online activiteiten (ook) mijn fysieke winkelbezoek.  

Ik ben online actief, maar vraag mij af welke online marketingstrategie het beste bij mij past. En hoe zorg ik dat die van meerwaarde is voor mijn fysieke winkel? Welke klanten wil ik online bereiken en welk verhaal wil ik vertellen? Via welke kanalen oriënteren zij zich? Hoe laat ik social media een traffic-generator zijn naar mijn (web)winkel? Hoe combineer ik traditionele en nieuwe marketingkanalen en stuur ik bij op basis van mijn webstatistieken? Hoe werkt dat SEO/SEA/Mobile-proof? 

3.     Hulp bij data gedreven ondernemen. Hoe te starten met data-digitalisering? 

Ik zou meer data gedreven willen ondernemen, maar het moet wel toegankelijk, haalbaar en betaalbaar blijven. Hoe kan ik aan de slag met beschikbare en/of makkelijk vergaarbare data? Welke analoge data kan ik digitaliseren? Waar draagt digitalisering en techniek bij aan data gedreven ondernemen? Hoe neem ik mijn mensen hierin mee? Welke expertise is nodig? Wat kan ik zelf doen en wat kan ik beter uitbesteden?  

4.     Overige digitaliseringsvraagstukken  

Kamp je met andere digitaliseringsvraagstukken die niet passen in de eerste drie vraagstukken? Waar kan je de hulp van een student goed gebruiken om een digitaliseringsvraagstuk op te lossen? Kies dan voor deze optie in het aanmeldingsformulier en beschrijf waar je tegenaan loopt en waar je graag ondersteuning voor zou willen krijgen. De regionale Digitale Werkplaats kijkt dan of dit vraagstuk ook aan een opleiding of studententeam gekoppeld kan worden. 


Hoe het werkt 

Aanmelden voor de studentondersteuning kan je doen op deze pagina. Hier schrijf je je in voor een van de vraagstukken waarna de Digitale Werkplaatsen contact met je opnemen. Uitgebreide informatie over hoe het werkt vind je ook op bovengenoemde pagina. 


Deel deze pagina

Digitalisering RetailInnovationPlatform Retailonline Retailsector