Eerste hulp bij online retail: studentondersteuning in corona-tijd

Nieuwsbericht

Bron: Retail Innovation Platform

Om MKB-retailers met een fysieke winkel juist nu, maar ook na de corona-crisis, te ondersteunen in de stap van offline naar online retail, heeft het Retail Innovation Platform samen met Retail lnsiders en Future-Proof Retail het initiatief “Eerste hulp bij online retail” opgezet. Hiermee koppelen we retailers aan studenten (individueel of projectgroep) die middels concrete opdrachten, retailers op afstand helpen met online ondernemen.

We bieden 3 vraagstukken aan waar retailers zich voor kunnen inschrijven via dit formulier. Aanmelden kan t/m 30 april 2020. De studenten gaan tussen mei en half juli voor je aan de slag. Meld je aan als je als retailer online ambities hebt om (beter) online te ondernemen! Hieronder de werkwijze en vraagstukken waaruit je kan kiezen.

Vraagstukken waaruit de retailer kan kiezen

  • IK WIL ALS RETAILER ONLINE, MAAR HOE EN WAT IS DAARVOOR NODIG?
    Ik zie als retailer noodzaak om online te gaan verkopen, maar wat heb ik daarvoor nodig? En welke keuze maak ik als het gaat om de soort website, zoals een eigen website, collectieve website (lokaal/landelijk bereik) of webshop? Hoe richt ik een website in en welke functionaliteiten zijn daarvoor belangrijk? Moet ik met een leverancier in zee, zoals een webbouwer of kan ik het beter zelf doen? Waar moet ik aan denken? En welke vragen of eisen stel ik aan zo’n bureau om mijn online activiteiten op gang te brengen?
    Oplossing voor de retailer: een concreet advies van student(en) over de te zetten stappen om online te (gaan) ondernemen. Wat heb je hiervoor nodig en hoe pak je dit aan? Wat zijn de vereisten en mogelijkheden om online te gaan ondernemen?
     
  • INVENTARISATIE & ADVIES VOOR PRODUCTEN EN VOORRAADBEHEER
    Ik wil als retailer via online kanalen mijn producten gaan verkopen, maar hoe bepaal ik welke producten ik online ga aanbieden? Bied ik mijn gehele assortiment aan of maar een deel hiervan? En waarom wel of niet? En hoe regel ik het voorraadbeheer van deze producten? En waar kan ik mijn producten het beste gaan aanbieden? Ga ik voor een eigen website, collectieve website (lokaal/landelijk bereik?) website of webshop? Of kies ik om mijn producten te verkopen via een marktplaats zoals bol.com?
    Oplossing voor de retailer: een concreet advies om te bepalen welk assortiment je het beste kan aanbieden en hoe je het voorraadbeheer kan inrichten, en de op basis daarvan te kiezen online kanalen.   
     
  • MARKETINGSTRATEGIE OM ONLINE TE ONDERNEMEN
    Ik heb een website waar mijn online producten worden aangeboden, maar hoe ga ik deze website marketen? Welk verhaal vertel ik aan welke doelgroep? Hoe zorg ik dat consumenten mijn website online vinden, op mijn website blijven en ook daadwerkelijk aankopen doen? Welke marketingstrategie is voor mij de beste en welke stappen moet ik hiervoor zetten? En hoe zorg ik dat mijn online strategie van meerwaarde is voor mijn fysieke winkel?
    Oplossing voor de retailer: een concreet online (strategisch) marketingplan voor jouw onderneming.


Hoe het werkt

Kies als retailer een van bovenstaande producten (vraagstukken) die het beste aansluit bij de online ambities van jouw winkel. Meld je aan voor dit product via dit formulier, dan gaan wij op zoek naar een student of projectgroep die je hierbij kan helpen. Zodra wij die gevonden hebben, koppelen wij de juiste contactpersoon aan je per e-mail. Verdere verfijning van de opdracht en/of werkzaamheden, wordt besproken tussen student, hogeschool begeleider en retailer. We kunnen niet garanderen dat we een student voor je vinden, maar doen ons best om je te koppelen. Wél nemen we binnen een week contact met je op.

Wat verwachten wij van jou als retailer?
Als een student voor je aan de slag gaat, verwachten we dat de retailer wekelijks contact heeft met de student (of projectgroep). Te denken valt aan 1 tot 2 uur per week tijd voor de student(en). Zo kunnen eventuele tussenproducten en voortgang besproken worden, wordt de student goed begeleid en kan hij/zij voor jou het beste resultaat neerzetten.

Wat kan je van ons verwachten?
De studenten voeren de werkzaamheden op afstand uit, tussen mei en juli 2020. Het Retail Innovation Platform heeft hier een matchmakingfunctie: wij zoeken naar een match tussen de retailer (opdrachtgever) en student (hogeschool) en koppelen die aan elkaar. Het resultaat dat je als retailer kan verwachten zijn met name concrete en bij jouw winkel en mogelijkheden passende adviezen met betrekking tot het gekozen vraagstuk.

Meld je nu aan!


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform Retailonline RINPbusinessmodel RINPcirculair RINPdatadriven RINPskills RINPtechnologie RINPwinkelgebied