Groei thuisbezorging eten en drinken zet zich onverminderd voort

Nieuwsbericht

Bron: Vleesmagazine

Bezorging is het snelstgroeiende segment binnen de totale foodmarkt. De bezorgmarkt groeit in 2018 wederom met dubbele cijfers en komt naar schatting uit op €3,2 miljard (+20,1%). In 2019 zal deze markt volgens de prognoses van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) opnieuw met eenzelfde percentage groeien.

Fooddelivery is daarmee volgend jaar goed voor 5,9 procent van de totale foodmarkt. De bezorging van online bestelde maaltijden en boodschappen noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers binnen de totale foodmarkt. En het eind is voorlopig nog niet in zicht. ‘In 2019 verwachten we dat de bezorgomzet de mijlpaal van €3,8 miljard zal bereiken’, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN.

Online blurring

Het FSIN analyseert en duidt ontwikkelingen en trends in de totale foodmarkt. In deze nieuwe publicatie gaat het FSIN in op de omzetontwikkelingen in online food, zowel in de foodservice – als de foodretailmarkt ofwel: de bezorging van maaltijden én boodschappen. Markten die steeds meer in elkaar schuiven, ook online. In het foodretailkanaal komen met name supermarkten meer en meer op het terrein van spelers in de foodservicemarkt, niet alleen door het toevoegen van foodservice-elementen op de winkelvloer, maar ook door de bezorging van boodschappen én maaltijden aan bijvoorbeeld senioren en leveringen aan de (klein)zakelijke markt.

Delivery Foodservice: €1,5 miljard

Binnen de totale bezorgmarkt voor eten en drinken domineren in 2018 opnieuw bedrijven in de foodservicemarkt. De maaltijdbezorging vanuit de buitenhuishoudelijke markt is goed voor een omzet van ruim €1,7 miljard, een groei van 13,4 procent. Ook in 2019 rekent het FSIN op dubbele groeicijfers, al lijkt de stijgende lijn van de afgelopen jaren licht af te vlakken. Het FSIN raamt de omzet in Delivery Foodservice in 2019 op €1,9 miljard (+11,4 procent).

Foodretailmarkt versnelt groeitempo

Spelers in het foodretail-kanaal realiseren in 2018 naar verwachting een omzet van €1,5 miljard (+29 procent). Hun groeitempo ligt hoger dan dat van deliverybedrijven in foodservice en zal zich naar inschatting van het FSIN de komende jaren verder versnellen. De prognose voor 2019 bedraagt een omzetgroei van 30,8 procent. Belangrijkste drivers van deze groei zijn de supermarkten, zij plussen in 2018 39,8 procent en zetten fors in op e-commerce, aangespoord door de snelle opmars van nieuwkomers in deze markt. Consumenten omarmen de voordelen van het online bestellen van hun boodschappen en verkiezen, net als in maaltijdbezorging, duidelijk het gemak van thuisbezorging boven afhalen.

Retail gaat dominantie opeisen

Foodretail vertegenwoordigt op dit moment 46 procent van de totale deliverymarkt, foodservice is goed voor 54 procent. Die verhouding zal zich richting 2025 wijzigen. In 2019 al verwacht het FSIN dat de foodretailmarkt goed zal zijn voor de helft van alle bezorgomzet in eten en drinken in Nederland. De grote supermarktmerken zullen op basis van hun schaalgrootte, inkoopvoordeel en efficiency net als in de fysieke foodwereld ook online een dominante marktpositie opeisen. In 2017 lag de verhouding tussen beide kanalen nog op 43 procent voor foodretail en 57 procent voor foodservice. Marktaandeel delivery in 2025 naar 8,3 procent. ‘Ook de komende jaren verwachten we dat de fooddeliverymarkt blijft groeien. Er zijn nog volop kansen om die groei verder aan te jagen ’, aldus FSIN. ‘Foodserviceconcepten kunnen andere eetmomenten aanboren. Binnen de bezorgmarkt groeit de lunch bijvoorbeeld erg hard op dit moment.’


Deel deze pagina

Logistiekdistributie