Logistieke markt verschuift door e-commerce

Nieuwsbericht

Bron: Martijn Lofvers voor Supply Chain Magazine

De sector Logistiek & Transport in Nederland groeit in omzet naar verwachting net als vorig jaar met 5 procent. Vanwege sneller stijgende kosten moeten bedrijven in de logistiek efficiënter en productiever worden. Enkele grote logistiek dienstverleners zien hun omzet in e-fulfilment richting consumenten zeer sterk toenemen. De impact van e-commerce begint zich al duidelijk af te tekenen op de negende editie van de 3PL-metrokaart van Supply Chain Magazine.

Zowel het Economisch Bureau van ING als ABN-Amro voorspellen een omzetgroei van 5 procent voor logistiek dienstverleners in Nederland, eenzelfde groei als afgelopen jaar. In het binnenland zorgen vooral de bouw, retail en horeca voor deze groei. Internationaal profiteren logistiek dienstverleners van de groei bij hun opdrachtgevers in de industrie en groothandel in Europa.

ABN-Amro ziet een aantal uitdagingen voor deze branche: personeelstekort, de brexit en duurzaamheid. Het personeelstekort is het nijpendst in het wegtransport, waar 30 procent van de ondernemers zegt hiervan last te hebben. Bij logistiek dienstverleners is dit percentage voor het vinden van personeel voor hun distributiecentra met 19 procent een stuk lager; te verklaren door toenemende automatisering. Ook de brexit – jaarlijks gaan ongeveer 16.000 vrachtauto’s vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk – gaat zeker gevolgen hebben vanwege extra tijdrovende en geld kostende douaneformaliteiten aan de grens. Expediteurs kunnen als experts van douaneformaliteiten  hier juist van profiteren. Als derde uitdaging leidt de eis van meer duurzaamheid van opdrachtgevers en gemeenten tot meer investeringen bij logistieke bedrijven in elektrische voertuigen, in duurzame gebouwen en in meer technologie om tot een hogere beladingsgraad te komen.

Groei in e-fulfilment
ING voorziet een toename in kosten bij logistieke bedrijven vanwege hogere lonen en stijgende brandstofkosten. Ook zorgt de groeiende e-commerce volgens ING ervoor dat omzet weglekt naar pakketvervoerders en online retailers met eigen logistiek, zoals Coolblue en Picnic.

Uit onderzoek van Supply Chain Media blijkt dat verschillende grote logistiek dienstverleners juist flink groeien in opslag, orderpicking en verzending van online bestelde producten door consumenten. Bakker Logistiek, Fritom Group en Mainfreight halen elk al 5 procent omzet met e-fulfilment richting consumenten, samen goed voor ruim 34 miljoen euro. DSV zet al meer dan 10 procent van hun ruim 400 miljoen euro omzet hierin om. XPO Logistics, met een jaaromzet van 370 miljoen euro, haalt zelfs een percentage van 20 procent.

Een trend die beide banken niet noemen, is de opkomst van logistieke start-ups. Aan de ene kant vormen die een bedreiging voor logistiek dienstverleners doordat opdrachtgevers gemakkelijker zelf hun logistiek kunnen plannen en uitvoeren. Aan de andere kant maken logistieke bedrijven steeds meer zelf gebruik van de nieuwe platformen en tools van deze start-ups om hun processen efficiënter te maken en de diensten te verbeteren. De vraag is welke start-ups zelfstandig kunnen overleven in de harde concurrentiestrijd. Enkele zullen wellicht worden overgenomen door logistiek dienstverleners. De overnames van Partner Logistics door het Amerikaanse Lineage Logistics en Leen Menken door het Belgische Bpost behoren tot de traditionele.


Deel deze pagina

Logistiekdistributie