New Retail in China

Nieuwsbericht

Bron: Laurent de Groof

Terwijl de formules Sissy Boy en Coolcat omvallen lijkt een ware Retail revolutie zich af te spelen in China. Jan van Herwijnen van INretail was aanwezig bij het Retail event “New Retail in China”. Dit event werd georganiseerd door Q&A en Sales Force met presentaties van René Repko van The New Bazaar en Nick Botter van Salesforce. Ook werden ervaringen van deelnemers aan de laatste China reis gedeeld. Retail Insiders geeft je een samenvatting van de getoonde cijfers noviteiten.

China telt 1,4 miljard inwoners, met een BNP van 12.000 miljard dollar en een groei in welvaart van gemiddeld 6,5%. Terwijl het inkomen per hoofd van de bevolking nog relatief laagt ligt, groeit de retail snel . De retailomzet steeg in de laatste 6 jaar met gemiddeld 12%, en de online retailomzet groeide zelfs met gemiddeld 45% per jaar. Voor deze groei zijn 2 bedrijven verantwoordelijk, namelijk: Alibaba* en Tencent**. Q&A ging in China op bezoek om ze te bekijken.

6 lessen uit China

1.     Transparantie tot in het extreme

Met de Hema formule (niet te verwarren met onze Nederlandse Hema) laat Alibaba zien wat je kunt doen met online technologie in de supermarkt. Met je smartphone kun je de herkomst van product zien en geeft Hema advies over producten.

2.     Technology in foodservice

Op de visafdeling van hetzelfde Hema kun je zelf je levende schaal en schelpdieren uitkiezen die vervolgens in de keuken worden bereid en met een robot worden geleverd aan het tafeltje waar je je maaltijd consumeert.

3.     Anywhere en Anytime

Hema levert ook binnen een half uur online bestelde boodschappen in een straal van 3 kilometer van het restaurant. Medewerkers halen met een scanner en een gebarcodeerde boodschappentas de spullen uit het schap en zetten deze op een lopende band en binnen 30 minuten worden de boodschappen geleverd.

4.     Geen klantenpassen, maar gewoon een app met QR-codes

In het nieuwe retail concept wordt alles gedaan met je mobiel. Productinformatie bekijken, een tafeltje reserveren in een restaurant, bestellingen doorgeven, betalen bij de kassa en natuurlijk ook het sparen van zegeltjes doe je op je telefoon.

5.     Van customer experience naar customised experience

In tegenstelling tot Europa of Amerika is privacy veel minder belangrijk in China, Chinezen willen graag een gepersonaliseerde ervaring. Kim Bardanos van Mc Donalds geeft voorbeelden als gezichtsherkenning, je eigen avatar die nieuwe kleding voor je draagt. Gepersonaliseerde ervaring waar online en offline naadloos in elkaar overlopen werken volgens hem het best.

6.     De ontwikkeling van de brandship store

Volgens Frank Quix is het aanbod in de grote steden in China zo groot dat merken in toenemende mate een winkel inrichten als theater om de maximale merkbeleving te creëren. China in de grote steden ademt luxe uit, veel meer dan in de grote steden van Europa. Omdat het aanbod zo groot is moeten retailers zich op een andere manier onderscheiden en dat is ervaring en beleving.

Nog paar merkwaardigheden. Het online aandeel in de totale retail in China nog klein is, kleiner dan 4% volgens Frank Quicks en het hoge percentage retouren bij online bestellingen zoals we dat kennen in Nederland blijkt, volgens Jack Peters van Alibaba, in China niet te bestaan. Ben benieuwd hoe ze dat probleem daar hebben opgelost!

 

*Alibaba telde in maart 2018 meer dan 550 miljoen actieve consumenten, ruim 100 miljoen meer dan in maart 2017. Het bestaat onder andere uit een online BtB en een CtB platform en heeft zijn eigen online betaaldienst. Alibaba is enkel een platform, zij verkopen zelf geen producten, en daarmee is Alibaba het beste te vergelijk met marktplaats.nl, Bol.com plaza. Waarbij vermeld moet worden dat deze laatste zelf wel producten verkoopt. Alibaba heeft in tegenstelling tot de genoemde Nederlandse online partijen zijn eigen betaaldienst (Adyen, iDEAL). Ongeveer driekwart van de totale omzet wordt gerealiseerd in China. Naast de handel voor consumenten en bedrijven is Alibaba actief op het gebied van cloud computing en digitale media (12% van de omzet).

**Tencent is het grootste technologie conglomeraat ter wereld met bedrijven in social media, muziek diensten, online gaming, internetservices, betaaldiensten en e-commerce. Onderdeel van dit conglomeraat is JD.com. Dit is het grootste e-commerce platform van China. In tegenstelling tot Alibaba doet JD.com alles in eigen beheer van inkoop tot logistiek en distributie. In het eerste kwartaal van 2018 had het platform 301.8 miljoen bezoekers met een omzet van 76 miljard dollar in 2018. JD.com staat bekend om hun leidende rol in de ontwikkeling van high tech, artifical intelligence en het gebruik van drones en robots in het logistieke proces van de retail.


Deel deze pagina

Digitalisering internationalisering Internationalisering Platformen Retailsector