Rondleiding technologieën HYPElab

Verslag

Bron: Retail Innovation Platform

Onze collega Mayke Steeman (Project Manager & Communicatie van het Retail Innovation Platform) was vrijdag aanwezig bij een van de rondleidingen van het HYPElab in Rijswijk. Dit living lab is een onderdeel van het Future Proof Retail project (www.futureproofretail.nl), waar ondernemers samen in living met medewerkers, studenten en klanten in hun eigen winkel technologieën en inrichting van winkels testen. Zo ervaren zij hoe het is om in een ‘winkel van de toekomst’ te werken en welke skills zij daarvoor nodig hebben. Het resultaat is dat ondernemingen in de stad gerichter kunnen innoveren en kunnen inspelen op de toekomst. Niet alleen in Rijswijk, maar ook in Delftse winkels werden deze testen uitgevoerd. Tijdens de tour in Rijswijk, kwamen verschillende technologieën aan bod en deelden retailers en studenten hun ervaringen. Hieronder een korte samenvatting over de tour en de experimenten die worden uitgevoerd.

NFC Tag

Een kleine (betaalbare) chip (het lijkt op een sticker) die gescand kan worden met je telefoon en extra informatie geeft over een specifiek product of productklasse. NFC zit als functionaliteit al in bijna alle smartphones, je hoeft het alleen aan te zetten en kan je telefoon voor de NFC chip houden. Bij Prénatal opent er dan bijvoorbeeld een filmpje met instructies over het plaatsen van een autostoeltje, bij de winkel J22 krijg je informatie over het wassen van jeans. De AH XL in Rijswijk laat zien waarom ze nevel gebruiken op de groente-afdeling. De NFC tag is een betaalbare oplossing; per sticker betaal je tussen de 0,10 en 0,20 eurocent.

Facereader

Bij AH XL Rijswijk worden momenteel testen uitgevoerd met deze technologie waarmee 7 gezichtsuitdrukkingen van een persoon kunnen worden gemeten. Zo meten ze bij bijvoorbeeld of klanten blij worden van de proeverijen op de ‘borrelhap-afdeling’ die worden uitgedeeld. De facereader kan ook bij andere experimenten de emoties meten, zoals de reactie op een filmpje met de NFC tag. Goed om te weten: alleen de data van de emoties wordt bewaard, niet de opnames van de klant. De data kan getoond worden in een dashboard.

Spybril

Een hippe bril met camera die opgezet kan worden door klanten om de looproute vast te leggen in de winkel. Hiermee kan je ‘dode hoeken’ signaleren en plekken ontdekken die juist kansen bieden om producten te tonen. Sommige winkels waar de testen zijn uitgevoerd, hebben de inrichting direct aangepast, wat al voor meer omzet heeft gezorgd. De kosten van zo’n spybril zijn rond de 39 euro per stuk, zeker de moeite waard dus!

Multi-store app

Ook werd er een multi-store app getest die werd gebruikt door verschillende winkels zoals Kapper Zuidgeest en J22. Het is een soort loyaliteitsapp waar je klanten speciale aanbiedingen mee kan sturen om ze naar je winkel te trekken. Bijvoorbeeld als ze in het winkelcentrum lopen of om punten te sparen als ze al in je winkel zijn. Dit is een duurdere investering. De kosten van zo’n app (zonder de koppeling met het kassasysteem) zijn maximaal €1000 per jaar.  

De resultaten van het HYPElab worden op 1juli 2019 gepresenteerd op een door TMO georganiseerd event. Hierover volgt binnenkort de save the date, deze zal o.a. gedeeld worden via retailinnovationplatform.com of via de linkedinpagina van het Retail Innovation Platform. Naast het HYPElab zijn er nog veel meer living labs in Nederland die iedere andere onderzoeken uitvoeren om skills te achterhalen, ontdek ze op www.futureproofretail.nl.


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform