Vier spraakmakende voorbeelden van digitalisering in de retail

Nieuwsbericht

Bron: NOORDZ

Eigenlijk hebben we vandaag de dag geen fysieke winkels meer nodig. Toegegeven, dat is wat kort door de bocht, maar feit is dat alles tegenwoordig via internet te bestellen is. Nieuwe kleding, boodschappen, gadgets, alles. Maar digitalisering is ook bij winkels zelf terug te zien. Enkele spraakmakende voorbeelden.

Eerder schreven we al een artikel over de winkelstraat van de toekomst. Retailexperts lieten weten dat digitale ontwikkelingen de fysieke winkels en winkelstraten zeker niet zouden laten verdwijnen. Wel kan het heel goed aanvullend werken bij een fysieke winkel, en maakt het winkelen gewoon gemakkelijker. Tijd om eens nader in de digitale ontwikkelingen binnen de retail te duiken. Hoe ver gaat het momenteel?

Relevant assortiment

Digitalisering in de retail is volgens Eef Luchies meer dan een schermpje in de winkel hebben die naar omstandigheden kan worden aangepast. “Eigenlijk vind ik schermen helemaal niks. Retailers gebruiken ze om te communiceren of om acties laten zien. Ze kunnen bijvoorbeeld aangekleed worden naar een thema, bijvoorbeeld Pasen, waar ze dan een Paas-actie aan koppelen. Voor veel retailers is dat al digitaal, terwijl het veel verder gaat dan dat.”

Persoonlijk vindt Luchies dat je pas van digitalisering kunt spreken als het als doel heeft om veel nauwkeuriger een relevant assortiment aan te kunnen bieden. Hij illustreert zijn woorden met een voorbeeld. “Driekwart van de Bijenkorf is voor mij niet interessant. Ik kom specifiek voor de mannenafdeling en heb gerichte targets. Omdat ik een membership heb bij de Bijenkorf of Hudson Bay, weten zij op basis van data wat ik leuk vind en waar ik naar op zoek ben. Dat wordt dan voor mij gehighlight.”

Slimme camera’s

Een ander voorbeeld is gebaseerd op slimme camera’s. Bij het binnenlopen van een winkel screenen deze camera’s de klanten. Ze zien een man of vrouw, herkennen de leeftijdsfase en zien de gemoedstoestand van de desbetreffende persoon. “Die data kan dan gebruikt worden om de content op de schermen in de winkel aan te passen aan wie ik ben”, zegt Luchies. “Bij een tuincentrum is hier een proef mee gedraaid. Daar bleken elke woensdagmiddag vele vrouwelijke hondenbezitters te komen. Dat is waardevolle informatie. Privacy technisch ligt dit nog wat lastig, maar het is een voorbeeld van wat kan.”


Als manager innovatie bij MVRO in Geldermalsen en bedenker en ontwerper van winkelconcepten reist Luchies de gehele wereld over, op zoek naar inspiratie in de retail. Hij deelt enkele voorbeelden met ons, die alles te maken hebben met digitalisering in de retail.

7Fresh

“In Beijing in China hebben ze een digitale supermarkt, 7Fresh. Dat is echt bizar om te zien. Het meest simpele is nog dat het winkelwagentje automatisch achter je aanloopt. Maar er is veel meer. Als jij een mango pakt, ziet de winkelwagen dat en vertelt je iets over die mango. Vervolgens hoor je suggesties wat je met die mango kan doen. Het geeft je enorm veel informatie over het product. Ook krijg je producten aangeraden, op basis van je eerdere aankopen, en je winkelwagen wijst je de weg naar die producten.”

De digitale supermarkt in China: 7Fresh

Paspak

“Het grote nadeel van kleding shoppen online is natuurlijk dat je het niet kan passen. Bij herhaalaankopen, zoals een type schoen die je altijd koopt, is dit geen probleem. Maar als dit niet het geval is, is het toch fijn om te weten of het gaat passen. Voor dat probleem is er een pak met sensoren erin, die de laatste stand van jouw lichaam meten. Uit die metingen komen maattabellen. Zodoende weet je exact welke maten je bij die winkel kan bestellen.

Het is een heel relevant iets. Retouren kosten winkels namelijk handenvol geld. En wat doen mensen als ze online kleding kopen? Ze bestellen van alles en sturen dat wat e niet passen weer terug. Online is het lastig om een goed verdienmodel te houden. Dat zit hem vaak in de retouren. Niet voor niets maken de Zalando’s van deze wereld nog steeds geen winst. De hoge kosten van de retouren spelen daarin een belangrijke rol.

Dit zogenaamde ‘Paspak’ lost twee problemen op. Aan de ene kant het verminderen van retouren, en aan de andere heeft de klant niet het gedoe van het retourneren van kleding. En dat enkel door alleen een pak aan te trekken, om vervolgens heel gericht te kunnen shoppen.”

Digitaal je aardappelen zoeken

“Amazon heeft nu een kastje, dat in principe dezelfde werking heeft als Google Home. Daarmee kan je muziek opzetten, de verwarming hoger zetten, noem maar op. Maar met dit kastje kun je ook te weten komen waar de aardappelen in de aanbieding zijn. Je stelt de vraag aan het kastje, en krijgt als reactie dat de aardappelen bij de Jumbo twee euro zijn en bij de Albert Heijn drie. Direct krijg je de vraag of je ze wil bestellen. Een half uur later worden ze via Amazone Air met een drone in je tuin afgeleverd.”

Eye ball-tracking

“Het zogenaamde ‘Eye ball-tracking’ wordt door bedrijven gebruikt om te meten waar klanten in de winkel naar kijken. Die data gebruiken ze vervolgens om de fysieke winkel in te richten of te veranderen. Taco Bell heeft een test gedaan met een digitale menukaart en het tracking-systeem. Op basis waar klanten met hun ogen het eerste naar keken, van die gerechten werd een menu gemaakt. Onbewust kijk je als klant namelijk eerst naar andere dingen, voordat je kijkt naar datgene waar je in eerste instantie naar op zoek was. Je kreeg niet wat je bestelde, maar de reacties waren erg goed.”


Deel deze pagina

Digitalisering