Wat kun je nog meer met 10 miljoen funshoppers?

Interview

Bron: Hans van Leeuwen voor Pleasure World

De komst van Designer Outlet Roermond kent nog altijd voor en tegenstanders. Zelfs nu men over enkele jaren al het twintigjarig bestaan viert. Het van oorsprong Britse bedrijf McArthurGlen is met meer dan 240 internationale designmerken uitgegroeid tot een internationale attractie van formaat. Het centrum wordt gezien als de beste ter wereld in zijn soort, en verwacht dit jaar acht miljoen funshoppers te bereiken.

Wat brengt de toekomst? Wij hebben in de afgelopen jaren wereldwijd diverse Outlet Centra bezocht en zien veel overeenkomsten, maar ook verschillen. Wij missen in ons land de echte attracties en special events, in vergelijking met The Dubai Mall (met de de Burj Khalifa en The Dubai Fountain) en Mall of the Emirats (met o.a. Ski Dubai). In Amerika en Canada weet men er ook wel raad mee, zoals bij de West Edmonton Mall: met meer dan 800 winkels en ruim honderd eetgelegenheden op een vloeroppervlak van zo’n 540.000 vierkante meter behoort dit tot de grootste winkelcentra ter wereld.

Omdat wij werken aan een opdracht in een groter verband voor Midden-Limburg ligt het voor de hand dat wij hebben gesproken met een van de meest voorname locaties binnen deze regio. General Manager van Designer Outlet Roermond, Rudolf van Gompel, deelt in dit interview zijn visie op de toekomst.

Wat is het geheim van Designer Outlet Roermond?
Van Gompel: “Designer Outlet Roermond is de grootste en meest succesvolle outlet van Europa met 185 winkels, een zeer breed portfolio van luxe, premium en lifestylemerken tegen gereduceerde prijzen. Uitstekende horeca, geweldige serviceverlening en veel wisselend entertainment maken het tot een compleet dagje uit, 363 dagen per jaar. We hebben 6.600 parkeerplaatsen op eigen terrein.

Maar onze centre service ambities gaan verder dan dat. Dit jaar implementeren we handsfree shopping met bellboys die je tassen dragen en het gratis kunnen lenen van paraplus en telefoonopladers. In de playground voor de kids onderzoeken we de mogelijkheden voor het creëren van een crèche functie om papa en mama rustig te kunnen laten winkelen. Daarnaast zijn we, voor de vele intercontinentale gasten, een taxfree office en een shipment service aan het ontwerpen. Ook onderzoeken we de mogelijkheden van valet parking, premium parking en carwash.”

Designer Outlet Roermond hecht veel waarde aan het continu verbeteren van het product. “Iedere werknemer van Designer Outlet Roermond heeft het “Fresh Eyes Principle” in zijn functieprofiel staan: de verplichting om te allen tijde met “frisse ogen” te kijken naar alles wat er gebeurt. Dus kijken alsof je een gast bent die ons voor het eerst bezoekt: Wat valt je op? Wat klopt er niet? Wat kan beter? We nodigen voortdurend gerenommeerde professionals uit en vragen om feedback. Laatst hadden we bijvoorbeeld de ex-CEO van Selfridges op bezoek, waar we waardevolle kritiek van mochten krijgen. En we organiseren studietrips naar leaders van de retail, hospitality en leisure branche. Zo mochten we een paar maanden geleden van het management van De Efteling leren hoe zij de beleving van consument centraal stellen in al hun attracties.”

Hoe bereikt Designer Outlet Roermond die grote aantallen bezoekers?
De Designer Outlet houdt er een uitgekiende marketing- en mediastrategie op na, op relevante online-, en offline-kanalen in de landen om ons heen. Ook innovatieve vormen als bijvoorbeeld invloedrijke bloggers en vloggers worden ingezet. Rudolf vertelt verder: “Daarnaast zijn we trots op onze privilege club met meer dan 800.000 fans van ons Outlet, met wie we een betekenisvolle waardevolle relatie hebben. De intercontinentale toeristen bereiken we middels onze eigen tourism-offices in het verre oosten, en onze goede contacten met allerlei tour operators in binnen- en buitenland.”

“Het meest waardevolle en schaarse bezit van onze gasten is hun tijd. Het gemiddelde verblijf in het Outlet is iets meer dan 3 uur (zonder de reistijd en een eventueel bezoek aan de binnenstad). Wij zien het als onze verplichting om die tijd van onze gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Dat geldt voor mij en mijn team, maar ook voor onze beveiligingsteams, schoonmaakteams en verkeersregelaars. Maar dus ook voor de winkeliers, hoteliers en restaurateurs in de binnenstad. Met z’n allen zijn we verantwoordelijk om de bestemming Roermond zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Iedere gast moet weggaan met de gedachte: “dat was geweldig, ik kom snel weer een keer terug.”

Wat maakt funshoppen zo populair?
Volgens Van Gompel zorgt de opzet van een charmant dorpje met een fraaie architectuur (in een stijl die is geïnspireerd door de architectuur van het Maasland) ervoor dat de bezoeker er echt even tussenuit is en zichzelf kan verwennen met de mooiste merken en goede horeca. Zogenaamd in centre entertainment draagt hier tevens aan bij. In Roermond zorgt ook de nabijheid van de historische binnenstad voor een aantrekkelijk dagje uit.

Welke kansen zijn er voor meer samenwerking in Midden Limburg?
Van Gompel vertelt over het belang van de binnenstad van Roermond en de regio. Met een ambitie om te groeien naar 10 miljoen netto bezoekers per jaar is samenwerking met zowel lokale ondernemers als de overheid een must. En elkaar minder beperkingen opleggen. Ook de samenwerking in Midden-Limburg is kansrijk om meer toeristen te bereiken uit de Randstad, België en Duitsland. “Het merendeel van de Duitse gasten beseft zich nu pas dat Roermond een prachtig watergebied heeft wanneer ze vanuit een van de restaurants naar de Maasplassen kijken! Daarnaast liggen er grote mogelijkheden op toerisme uit de andere Europese landen en intercontinentaal. Dat lijkt moeilijker, maar vergeet niet dat deze gasten veel langer blijven, en per hoofd heel veel meer te besteden hebben.

De toekomst: bereikbaarheid voor 10 miljoen bezoekers
De groei naar 10 miljoen bezoekers op jaarbasis brengt ook logistieke vraagstukken met zich mee. De herinrichting van de N280 is een belangrijk project dat de bereikbaarheid van de stad Roermond en het Designer Outlet Roermond moet waarborgen. Dit vereist dat Provincie, gemeente, en lokale stakeholders achter de besluiten blijven staan en de spoedige totstandkoming realiseren.

Wij noemden in de intro al even de trend van meer leisure activiteiten in de retail. Hoe ziet Designer Outlet Roermond dit? “We gaan flink investeren in twee soorten entertainment: met de ene variant kom je onverwacht in aanraking. Het verrast je, omdat we het niet aangekondigd hadden. De tweede variant is het soort entertainment dat we aankondigen in de media of via het membership. Entertainment dat een trigger is om te besluiten ons te bezoeken.”

 


Deel deze pagina

Toeristen