Werkplaats Online Ondernemen biedt hulp aan retailers

Interview

Bron: Werkplaats Online Ondernemen Groningen

Op diverse werkplaatsen in het land zijn studenten actief voor mkb-ondernemers met vraagstukken op het gebied van online marketing. Zo ook in Groningen. Jan Douma van Steenbok Sport is erg te spreken over de samenwerking met de studenten en deelt graag zijn ervaringen en het effect op zijn online omzetgroei.

Op diverse werkplaatsen in het land zijn studenten actief voor mkb-ondernemers met vraagstukken op het gebied van online marketing. Zo ook in Groningen. Jan Douma van Steenbok Sport is erg te spreken over de samenwerking met de studenten en deelt graag zijn ervaringen en het effect op zijn online omzetgroei.

Jan Douma van Steenbok Sport, een full-service outdoorbedrijf, is enthousiast over de aanpak van de werkplaats.  Met zijn bedrijf, dat zich richt op verschillende buitensporten, liep hij tegen een aantal problemen aan. Zo was zijn bedrijf online onvoldoende zichtbaar voor zijn (potentiële) klanten en bestellingen werden vaak telefonisch gedaan, waar dit ook online had gekund. Jan Douma schakelde WOO-Groningen in om hem met zijn online aanpak te helpen.

De eerste stap was de aanpak van zijn website. Een student van de opleiding Marketing Management onderzocht de behoeften van de doelgroep van de winkel. Daarnaast werd er door middel van  Google Analytics en zoekmachineoptimalisatie een analyse gedaan van de huidige bezoekers op de website.

Daarna volgde vanaf september 2020 de verdere online aanpak, met studenten van de minor ‘Online marketing in de praktijk’. Zij doorliepen met Steenbok Sport alle stappen van het online marketingproces. Te beginnen bij de doelstellingen van het bedrijf, de online zichtbaarheid en vindbaarheid en verdere optimalisatie van de website. Ook werd er gekeken door de studenten naar marketingkanalen zoals social media. Voor social media hebben de studenten voorstellen gedaan voor het creëren van aantrekkelijke content. Zo presenteert Jan Douma nu wekelijks een product of dienst via een video op het YouTube-kanaal van Steenbok Sport. Dit is één van de stappen om meer content te delen met zijn doelgroepen.

Jan is erg te spreken over de samenwerking met de studenten. “Studenten hebben veel meer specifieke kennis dan wij als ondernemers! Bovendien was de vernieuwende blik van de studenten heel verfrissend.” Het project heeft niet alleen een mooie samenwerking opgeleverd, maar ook is de online zichtbaar en vindbaarheid van de website gegroeid. Waar voorheen de online omzet 8% was is dat nu gegroeid naar 15%. Dit een mooie stap om de komende jaren de online zichtbaarheid nog verder te vergroten.

Bekijk hier een filmpje waarin Jan Douma vertelt over de samenwerking met studenten van WOO-Groningen. 

Werkplaats Online Ondernemen Groningen WOO-Groningen biedt advies en ondersteuning aan mkb-bedrijven bij online marketing, sales en communicatie. WOO verbindt de vragen van ondernemers aan opdrachten voor studenten in het kader van hun opleiding (MBO, HBO en WO).  Retailondernemers stelden eerder vragen over onder andere hun website of webshop, online campagnes, social media en online marketingstrategie en -positionering.

Herken jij als ondernemer één van de bovenstaande vraagstukken of heb je een andere vraag over online marketing waarbij je hulp kunt gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek waarin we samen kijken hoe we jouw bedrijf kunnen ondersteunen.

De Werkplaats Online Ondernemen Groningen is een initiatief van de Hanzehogeschool Groningen, het Noorderpoort en de Rijksuniversiteit Groningen met financiering van Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de provincie en gemeente Groningen en door Rabobank Stad & Midden Groningen.

Kijk voor meer informatie op: woo-groningen.nl. Benieuwd of er ook een digitale werkplaats is bij jouw in de omgeving? Op deze pagina vind je een overzicht van alle digitale werkplaatsen in Nederland.


Deel deze pagina

Digitalisering