Zes retailmarketing- en innovatietrends voor 2019

Blog

Bron: Thuiswinkel.org

Benieuwd wat je dit jaar te wachten staat op (online)marketinggebied? Geef je kennis dan in een paar minuten een update en lees in dit artikel de marketing- en innovatietrends voor 2019 die jij wilt weten.

Trend 1: Het jaar dat je echt niet meer onder de GDPR uit komt

2019 wordt het jaar dat we de handhaving van de GDPR (/AVG/ privacywet) echt gaan merken. Waar vorig jaar veel bedrijven nog aan de nieuwe regels moesten wennen en het aantal boetes nog relatief laag lag, gaat dat dit veranderen. De handhaving zal naar verwachting intensiveren, waardoor ook de kans op een boete toeneemt. En zoals je kon lezen in het artikel De AVG in een notendop zijn die boetes geen lachertje.

Trend 2: Betere beveiliging met (slimme) plastic passen

Naast bescherming van de privacy is er ook nog de algemene veiligheid. Ook deze veiligheid neemt volgend jaar toe door (nieuwe) technieken zoals dynamische CVC-codes binnen de kaarten en de integratie van vingerafdrukscans. Laatstgenoemde is minder hackgevoelig dan bijvoorbeeld een pincode en kan op termijn wellicht zelfs de pincode vervangen.

Trend 3: Toonbankkaarten zelf drukken

Toonbankkaarten op zich zijn niet nieuw. Wel nieuw is de trend dat steeds meer retailers voor onverpakte goederen zelf hun kaarten drukken. Dankzij de snelle ontwikkeling binnen de cardprinters is het aantrekkelijk om er zelf een aan te schaffen. Daarnaast zorgt het gebruikersgemak ervoor dat je snel en eenvoudig zelf je toonbankkaarten ontwerpt met een professioneel ogend, flexibel én hygiënisch resultaat als gevolg.

Trend 4: Populariteit NFC neemt toe

Ook NFC (Near Field Communication) gebruiken we steeds vaker. Een bekend voorbeeld van deze techniek is het contactloos betalen met je pinpas. Plastic passen met NFC zien we dan ook al een aantal jaar in ons straatbeeld. Tegelijkertijd zien we steeds meer andere apparaten die zijn uitgerust met NFC. Vooral smartphones en wearables hebben steeds vaker geïntegreerde NFC-techniek waardoor je ermee kunt betalen. Andersom is afgelopen jaar ook een test gestart om je creditcard als OV-chipkaart te gebruiken. Komend jaar zullen we meer van dit soort experimenten zien.

Ook binnen de retail en logistiek zien we NFC vaker terug. Een voorbeeld hiervan is de ‘smart packaging’ trend waarbij NFC in etiketten en verpakkingen is verwerkt. Hierdoor kan een consument de verpakking scannen met zijn smartphone en extra informatie over het product lezen en/of naar een speciale actiepagina gestuurd worden. En laten we augmented reality niet vergeten die een schat aan mogelijkheden met zich meebrengt. Zoals het etiket van de wijnfles dat met deze techniek tot leven komt.

Trend 5: Nog meer giftcards

Binnen ons bedrijf zijn giftcards een vaste waarde in ons assortiment. Ze gaan elk jaar opnieuw in grote oplages richting onze klanten. Een ontwikkeling die overeen komt met de trend binnen de markt. Zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org dat in de maanden oktober tot en met december cadeaukaarten goed zijn voor ongeveer 40% van de totale jaaromzet van cadeaukaarten. De verwachting is dat dit aandeel komend jaar verder zal stijgen.

Trend 6: Slimme labels met RFID

RFID (Radio-frequency identification) en NFC integreren is al een poosje mogelijk, maar brak niet door vanwege de hoge kosten. Daar komt nu eindelijk verandering in. Doordat de technieken steeds meer gemeengoed worden, dalen de prijzen en breekt de toepassing op grote schaal eindelijk door. Ook de mogelijkheid om grote hoeveelheden (big) data snel en efficiënt te verwerken en analyseren draagt hier sterk aan bij.

De RFID- en NFC-techniek creëert de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand labels af te lezen, goederen te volgen en/of de conditie van goederen in de gaten te houden. Daarnaast vereenvoudigt het ook registratie en administratie en verbetert het de beveiligingsmogelijkheden. Volop mogelijkheden dus, die alleen maar toenemen. We houden je op de hoogte welke nieuwe opties RFID in 2019 erbij krijgt.


Deel deze pagina

Digitalisering