Zeven op de tien mkb’ers wil investeren

Nieuwsbericht

Bron: Rendement

Maar liefst 69% van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb) is van plan om de komende vijf jaar te investeren. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.059 Nederlandse mkb’ers. Zij willen vooral investeren in nieuwe apparatuur, marketing en ICT.

De investeringsbereidheid onder mkb’ers is het hoogst in de sector Transport en Logistiek (84%), gevolgd door Retail (80%), Zakelijke Dienstverlening (73%), Bouw (62%) en Informatie en Communicatie (62%).

Mkb’ers willen vooral nieuw apparatuur

Vooral investeringen (tool) in immateriële zaken zijn populair in het mkb. Gemiddeld willen mkb’ers vooral investeren in apparatuur (59%), gevolgd door marketing (43%) en ICT (37%). In de zakelijke dienstverlening wil 54% investeren in apparatuur, 48% in ICT en 33% in marketing.

Geen passende oplossing voor kredietbehoefte 

Uit het onderzoek blijkt dat 28% problemen heeft met het aantrekken van kapitaal. Sectoren met een hoge investeringsbereidheid, zoals de Bouw en de Retail, ondervinden de meeste problemen op dit vlak. Het lijkt erop dat er voor deze ondernemers op dit moment geen passende oplossing bestaat om te voldoen aan hun kredietbehoefte.

Liever geen aandelen 

Ondanks de grote vraag naar kapitaal vanuit het mkb loopt het overgrote deel van de ondervraagde ondernemers niet warm voor alternatieven (tool), zoals het uitgeven van aandelen. Ondernemers uit het zuiden van Nederland zijn de grootste tegenstanders van kapitaal ophalen via aandelentransacties, zo’n 69%. Het landelijk gemiddelde is 64%.

Liever geen lening bij familie

Ook een onderhandse lening afsluiten bij familieleden is niet populair. Maar liefst zes op de tien ondervraagden zegt liever geen zaken te doen met familie. Opvallend is dat juist ondernemers uit het zuiden van Nederland hier de minste problemen mee hebben (56%). Het landelijk gemiddelde is 59%. 
Het onderzoek naar de investeringsbereidheid in het mkb is uitgevoerd door October, een platform voor mkb-financiering.


Deel deze pagina

Consumentengedrag Digitalisering