Zo ziet packaging eruit in 2021

Blog

Bron: Vendrig packaging

De verpakkingsindustrie is continu in ontwikkeling. Wensen en behoeften van consumenten veranderen en aan bedrijven de taak om hier op in te spelen. In 2021 zullen drie verpakkingstrends domineren. Je leest ze in het artikel.

Het nieuwe jaar is begonnen. Dit betekent nieuwe ontwikkelingen en trends binnen de verpakkingswereld. De wensen en behoeften van consumenten verschuiven en daarom is het van belang dat bedrijven hun verpakkingen blijven ontwikkelen en vernieuwen. In 2021 zullen drie verpakkingstrends domineren. Je leest ze in dit artikel.

Op het gebied van verpakkingen liggen veel marketingkansen. Bijvoorbeeld het toevoegen van een ‘digitale laag’ aan je verpakking. Met een QR-code kun je exclusieve kortingen aanbieden. Of de inzet van Augmented Reality waardoor je extra uitleg kan geven aan je klanten over het product. Niet alleen zijn er marketingkansen, ook zien we steeds duurzamere alternatieve voor verpakkingen.

Trend 1: Multimediaal

Verpakkingen worden steeds meer multimediaal. Ze worden ook wel smart packaging of slimme verpakkingen genoemd. Een slimme verpakking biedt de gelegenheid om na of tijdens de aankoop iets extra’s te bieden aan consumenten als beloning voor hun aankoop. Een ander voordeel is om het gebruik van producten te ondersteunen, uit te vergroten of nog specialer te maken.

Voorbeelden van smart verpakkingen zijn: augmented reality verpakkingen, verpakkingen met een Near Field Communication (NFC), Radio Frequency Identification (RFID) en verpakkingen met Snapcodes.

QR-tags, Snapcodes en NFC chips op verpakkingen 

Naast augmented reality verpakkingen zijn bedrijven aan het experimenteren met andere innovaties op het gebied van slimme verpakkingen. Waaronder QR-tags, Snapcodes en NFC chips. Het bedrijf The Absolut Co. (eigenaar van het merk Malibu rum) gebruikt ook slimme verpakkingen om een hechtere connectie met de consument te creëren. Zo hebben ze recent een speciale fles ontwikkeld waarop ze experimenteren met zowel QR-tags en NFC-chips. Het doel van het experimenteren voor bedrijven is om de juiste technologie te vinden om een toegevoegde waarde en ware klantenbeleving te creëren. NFC wordt steeds belangrijker als technologie. Maar in bepaalde markten is QR voor consumenten nog steeds een veel herkenbaarder en begrijpelijkere techniek. Hetzelfde geldt voor Snapcodes. Dit wordt ook nog niet heel lang toegepast op verpakkingen. Chiquita heeft in 2019 samengewerkt met Snapchat om een sticker te ontwikkelen. Deze blauwe stickers zijn aangebracht op de Chiquita-bananen en hadden verschillende filters, waaronder een Gamified-filter. Dit filter nodigde Snapchat-gebruikers uit om vallende Chiquita-bananen in een fruitschaal op te vangen en punten te scoren.

The Box: een slimme verzendverpakking

The Box is ontwikkeld door E Ink en LivingPackets. Het is een duurzame e-commerceverpakking die volgens Alexander Cotte (CEO, LivingPackets) 1000 keer hergebruikt kan worden. Vervolgens kan de verpakking opnieuw geconditioneerd en gerecycled worden. Naast het duurzaamheidsaspect zit deze verzenddoos vol met slimme technologieën.

Deze e-commerceverpakking heeft verwisselbare, elektronische inktetiketten die alleen stroom gebruiken om de informatie te wijzigen. Zodra het adres is ingevoerd, druk je op een knop om de verzending te activeren. Hij heeft een laag stroomverbruik wat het volgen van de distributie mogelijk maakt.

Daarnaast maakt The Box binnenin gebruik van nog meer slimme technologieën zoals sensoren die continu de temperatuur, vochtigheid en schokken meten. Alle gegevens zijn op elk moment toegankelijk via de ingebouwde internetverbinding en de smartphone van de gebruiker. De binnenkant van de box is aanpasbaar, zodat er geen bescherming- en verpakkingsmateriaal nodig is.

Trend 2: Verduurzaming

De verduurzaming van verpakkingsmaterialen zet zich verder voort. Zo worden er steeds meer verpakkingen geproduceerd uit alternatieve biomaterialen zoals suikerriet, aardappelzetmeel en melk. Deze bio-plastics zorgen ervoor dat de plastic gebaseerd op aardolie deels vervangen zullen worden. Helaas kunnen bio-plastics het fossiele plastic nog niet volledig vervangen. Hiervoor is de technologie en de productieketen nog niet volledig ontwikkeld. Ook op het gebied van recycling zijn er steeds meer technologische ontwikkelingen gaande waardoor verpakkingen steeds duurzamer worden. Aan de hand van voorbeelden laten we de laatste trends en ontwikkelingen zien op het gebied van duurzame verpakkingen.

Coca-Cola Nederland stapt volledig over op 100 % gerecyclede plastic flessen

Na Zweden is Nederland het tweede land ter wereld dat de overstap maakt naar 100 procent gerecycled plastic. In oktober 2020 is de transitie gestart met kleine plastic flesjes. In 2021 volgen alle grote plastic flessen. Door deze stap is het niet langer nodig om nieuw plastic te gebruiken bij het maken van nieuwe flessen. Dit levert in Nederland een besparing van ruim 10.000 ton nieuw ‘virgin’ plastic op. Daarnaast levert het ook nog eens een CO2-besparing van 21% per jaar op de plastic flessen. 

Coca-Cola is in Nederland de eerste frisdrankproducent die voor het volledige portfolio stopt met het gebruik van nieuw plastic in hun flessen. Daarmee loopt Coca-Cola voor op als het gaat om het ‘This is forward’-doelstelling. Deze doelstelling houdt in dat er tegen 2023 in West-Europa minimaal de helft van het materiaal dat wordt gebruikt voor alle PET-flessen van gerecycled plastic is gemaakt. Dat Coca-Cola in Nederland over kan gaan op volledig gerecycled plastic is mede te danken aan de sterke lokale infrastructuur voor inzameling en recycling van verpakkingen.

L’Oréal brengt papieren tube op de markt in de cosmeticawereld

L’Oréal heeft in samenwerking met Albéa een duurzame verpakking voor de cosmeticawereld op de markt gebracht. Het is een tube waarvan een groot deel van het plastic wordt vervangen door papier. Het papier dat is gebruikt bestaat uit FSC-gecertificeerd papier. De nieuwe tube gebruikt 45% minder plastic in vergelijking met conventionele tubes. La Roche-Posay is het eerste merk dat de papieren tube nu gebruikt. Het merk is een onderdeel van de L’Oréal Group.

L’Oréal en Albéa hebben de handen ineen geslagen om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Dankzij deze ontwikkeling kan een groot deel van het plastic vervangen worden door een papierachtig materiaal. Het zal een alternatieve verpakking worden voor bepaalde cosmetica verpakkingen.

Bron: Albea-group.com

Eetbare verpakkingen

Het is nog niet heel bekend maar wat dacht je van eetbare verpakkingen. Het is een belangrijke ontwikkeling in de strijd om afval en eenmalige verpakkingen te verminderen. Naarmate de vraag zal toenemen, zullen ook de innovaties toenemen. De huidige opties zijn onder andere wikkels van zeewier, lepels van maïszetmeel en borden van tarwezemelen. Niet alle eetbare verpakkingsconcepten zullen gefocust zijn op het daadwerkelijk op kunnen eten van de verpakking. In plaats daarvan zou de nieuwe norm bestaan uit verpakkingen zoals oplosbare melkpods voor in de koffie of coatings die de huidige niet-recyclebare plasticfolies moetenvervangen. De ideeën zijn grenzeloos en onderzoekers/ wetenschappers werken hard aan de ontwikkelingen van duurzame oplossingen die hygiëne garanderen en voedselverspilling tegengaan.

Zo werken Amerikaanse onderzoekers van het Agricultural Research Service (ARS) aan een alternatief voor plastic folie dat bestaat uit melkproteïnen. Ze gebruikten hiervoor specifieke vormen van caseïne. Dat is het meest voorkomende eiwit in koemelk. De folie is niet alleen biologisch afbreekbaar maar ook eetbaar. Hiermee wordt de verpakking een onderdeel van het voedingsproduct. Het voordeel van caseïnefolie is dat je er smaakstoffen, vitaminen en medicatie aan kunt toevoegen. Zo kan bijvoorbeeld een instantsoep een koortswerend middel bevatten. Of wat dacht je van een zakje oploskoffie waar alvast suiker en melk aan is toegevoegd. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Trend 3: Het personaliseren van verpakkingen

Nu consumenten steeds meer vragen om producten en diensten die zijn afgestemd op hun individuele behoeften, is het duidelijk dat de trend rondom personaliseren niet meer verdwijnt en dat merken hierop moeten inspelen. Hetzelfde geldt voor de verpakking. Je hoeft niet ver te zoeken naar gepersonaliseerde verpakkingsvoorbeelden. Denk bijvoorbeeld aan de Coca-Cola’s ‘Share a Coke’-campagne. De verwachting is dat steeds meer merken de komende jaren zullen gaan experimenteren met gepersonaliseerde verpakkingen.

Volgens een rapport van Packaging Innovations en ThePackHub uit 2018 geeft 66% van de verpakkingsprofessionals aan dat het personaliseren van verpakkingen iets is wat ze implementeren - of in ieder geval overwegen te implementeren - in hun aanbod. Het kan bijdragen aan de social sharing van een merk. Elk merk hoopt natuurlijk dat het hierdoor succes wordt op social media. 

Kitkat personaliseert de verpakkingen

In 2019 hebben Britse klanten de mogelijkheid gekregen om hun eigen Kitkat-chocoladereep te personaliseren. Klanten hadden de keuze uit 1500 verschillende smaakcombinaties. In Japan en Australië kennen ze het concept al langer.

In het verleden heeft Nestlé vaker verschillende smaakvariaties uitgebracht. Nu was het de beurt aan de klant zelf. Klanten konden in de Kitkat Chocolatery zelf hun eigen smaak en afwerking bepalen. Zo konden klanten kiezen uit bijzondere smaken zoals gin-tonic, rozenblaadjes en zelfs de combinatie whisky met gember. Met dit concept hoopte Nestlé meer consumenten te lokken door hen de mogelijkheid tot personalisatie aan te bieden. Het is een tijdelijk concept die draaide tot kerstmis. Nestlé mikte er dan ook op dat de chocoladerepen volop cadeau werden gegeven tijdens de feestdagen. Het bleef niet alleen bij het personaliseren van de chocoladereep, want consumenten konden ook nog een persoonlijke boodschap op de verpakking laten bedrukken.

Trends voor verpakkingen 2021

De trends voor verpakkingen die we in 2021 gaan tegenkomen: technologie, gepersonaliseerde verpakkingen en duurzaamheid. Het zijn actuele en grote thema's waar elk jaar weer een stap voor wordt gezet. Ook volgend jaar bereiken we het eindstation nog niet en het kan nog jaren duren voordat we weten of we de juiste dingen doen voor het gewenste effect op macro-niveau.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Vendrigpackaging.com.                


Deel deze pagina

Duurzaamheid