Meubelzaken

Meubelzaken kunnen een zeer breed assortiment aan meubels verkopen. Het gaat om woon-, slaap- en badkamermeubels, babykamer- en kindermeubels, tuinmeubels, parasols e.d., kleinmeubels en woonaccessoires. Meubelzaken voeren ook wel licht montagewerk uit (zoals het opstellen van kasten en ander huismeubilair) en soms worden ook meubels gerepareerd.

De informatie over het aantal winkels, de oppervlakte van deze winkels, e.d., is afkomstig van Locatus. Hiervoor zijn de gegevens samengevoegd van de Locatus-branches: "Meubelen", "Tuinmeubelen" en "Babywoonwinkel".

De financiƫle gegevens over omzetten en kosten gerealiseerd door deze winkels, zijn afkomstig van het CBS. Hiervoor is SBI-code "47591- Winkels in meubels" gebruikt.

Omzet per maand & Seizoenspatroon

De omzetmutatie per maand in % ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar. Er is geen rekening gehouden met het aantal koopdagen per maand.

Het seizoenspatroon is gebaseerd op de gemiddelde maandomzet van de branche over afgelopen 3 jaar (=100%). Hiermee wordt de bijdrage van de (gemiddelde) omzet van elke maand op de (gemiddelde) jaaromzet inzichtelijk en daarmee het seizoenspatroon.

Winkelstructuur

Het aantal verkooppunten, betreft de fysieke verkooppunten. 

LET OP: ER IS MOGELIJK ACTUELERE DATA BESCHIKBAAR, KIJK HIERVOOR IN HET RETAIL DATA DASHBOARD

Linksonder is weergegeven de ontwikkeling in het totale aantal verkooppunten en de totale winkelvloeroppervlakte (wvo). De ontwikkeling van de gemiddelde winkelvloeroppervlakte in vierkante meters per verkooppunt geeft aan of de omvang per verkooppunt in de afgelopen jaren is gewijzigd.

Rechtsonder het totaal aantal fysieke verkooppunten (vkp) en aantal inwoners per provincie, alsmede het aantal verkooppunten per 1.000 inwoners. Meerdere verkooppunten kunnen tot 1 onderneming behoren.

Samenwerkingsvorm

Bij het aantal fysieke verkooppunten per samenwerkingvorm wordt onderscheid gemaakt tussen formule/ketenbedrijven en zelfstandigen. De bron Locatus registreert een verkooppunt als formule indien er wereldwijd zeven of meer vestigingen zijn, óf indien een onderneming meer dan 100 werknemers in dienst heeft, en toch minder dan 7 vestigingen.

Bestedingen & Marktaandelen

Voor een aantal productgroepen die relevant zijn voor deze branche is de totale consumptieve besteding door Nederlandse huishoudens (x € 1 mln. incl. BTW) weergegeven. Het betreft de som van bestedingen aan de productgroep over alle afzetkanalen, mogelijk ook buiten de branche, in binnenland en buitenland en zowel offline als online.

LET OP: ER IS MOGELIJK ACTUELERE DATA BESCHIKBAAR, KIJK HIERVOOR IN HET RETAIL DATA DASHBOARD

Online/Offline & Binnenland/Buitenland

De online/offline bestedingsaandelen betreffen de bestedingen van Nederlandse huishoudens bij zowel single offline, single online als multichannel aanbieders in Nederland en in het buitenland.

Het aandeel buitenland betreft de bestedingen van Nederlandse huishoudens over de grens zowel bij fysieke als online aanbieders. 

Voor meer actuele cijfers over internetverkopen, klik hier

Arbeidsmarkt

Kijk voor meer informatie over de arbeidsmarkt & omstandigheden, inclusief prognoses t/m 2025 in het Retail data dashboard, tabblad Arbeidsmarkt.

  • Omvang en (verwachte) groei werkgelegenheid
  • Persoonskenmerken (leeftijd, geslacht, opleiding e.d.)
  • Baankenmerken (type contract, gem. werkweek, bruto jaarloon e.d.)
  • Herkomst (vanuit welke sector) en bestemming (uitstroom naar welke sector)
  • Instroom, doorstroom en uitstroom
  • Ontwikkeling  aantal gediplomeerden detailhandelsopleidingen
  • Positie op de arbeidsmarkt na behalen diploma (baan, loon e.d.)
  • Ervaren arbeidsomstandigheden volgens werknemers

En vergelijk eenvoudig de arbeidsmarkt van deze branche met andere branches in de detailhandel.