Omzet in schoenen stijgt fors in tweede kwartaal door online verkoop

Nieuwsbericht

Bron: INretail

Na een teleurstellend eerste kwartaal waarin de omzet in de schoenenbranche daalde met 4,8%, laat het tweede kwartaal een verrassend mooi resultaat zien. De omzet steeg met maar liefst 7,5% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de omzet na 6 maanden 2,4% hoger ten opzichte van januari-juni vorig jaar. Kanttekening hierbij is dat het gaat om de omzet van offline en online samen. De omzetstijging via alleen het offline kanaal was gering. Dit blijkt uit de INretail/GfK Shoescan.

De opvallendste resultaten van dit kwartaal (t.o.v. dezelfde periode 2017):

  • Totaal schoenen laat een omzetstijging zien van 7,5% (online+offline). 
  • Het MKB heeft 7,1% minder omzet. 
  • Het grootwinkelbedrijf (GWB) 8,7% meer omzet.
  • Online kanaal plust met 22,4% meer omzet.
  • Offline kanaal 0,7% meer omzet.

Waar komen de cijfers vandaan?

De meting van de INretail/Gfk Shoescan vindt plaats bij online en offline schoenretailers, maar ook bij kledingretailers die schoenen verkopen en warenhuizen. Daarbij kan het gaan om single online dan wel offline als multichannelspelers. Feit is dat de grenzen tussen branches en kanalen voor de consument steeds minder relevant zijn en omzet dus via allerlei kanalen wordt gemaakt. Zo blijkt uit consumentenonderzoek van GFK dat 36% van de bestedingen aan schoenen niet in schoenenwinkels wordt uitgegeven. 

Verschil MKB en GWB

Grafiek 1. Omzet MKB en GWB t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK Shoescan.

Als we kijken naar de verschillen in kanalen, dan zien we dat het MKB het tweede kwartaal duidelijk een stuk minder heeft gepresteerd dan het GWB. Het MKB liet een omzetdaling zien van -7,1%, tegenover een 8,7% omzetstijging van GWB. Opvallend is dat het verschil in prestatie iedere maand is toegenomen. Was dit nog 1,7% in januari, in juni is dit verschil gestegen tot 11,1%.

Verschil Online en Offline kanalen

Grafiek 2. Omzet online en offline t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK Shoescan.

Naast de verschillen in prestatie tussen MKB en GWB, zijn er ook verschillen tussen de on- en offline kanalen. Het online kanaal wist in het tweede kwartaal een omzetplus van maar liefst 22,4% te realiseren. Het offline kanaal steeg daarentegen met maar 0,7%. Het online kanaal blijft groeien, waardoor de totale omzet in toenemende mate kan worden toegeschreven aan de online kanalen.

Mei drukt op tweede kwartaal

Waar in het eerste kwartaal de maand maart het kwartaalcijfer fors naar beneden haalde met een omzetmin van 11,2%, drukte de maand die het tweede kwartaalcijfer het meest omlaag stuwde een stuk minder fors op het kwartaalcijfer. De maand mei liet in het tweede kwartaal de grootste omzetmin zien met een daling van 1,7%. Zowel april als mei waren zeer warme maanden. Door de relatief hoge temperatuur in april hebben consumenten mogelijk in deze maand al veel bestedingen gedaan, waardoor in mei de omzet daalde. Een andere verklaring voor de lichte omzetdaling in mei zouden de meivakantie en pinksterdagen kunnen zijn. Omdat beide dit jaar vooral in mei vielen en vorig jaar niet, kan dit de omzet enigszins naar beneden hebben gehaald.

Forse stijging omzet damesschoenen

Grafiek 3. Omzet schoenen totaal en per productgroep t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK Shoescan.

De productgroep damesschoenen liet dit kwartaal de meest positieve omzetontwikkeling zien met een stijging van 7,8% ten opzichte van vorig jaar. Was de omzetontwikkeling van herenschoenen vorig kwartaal nog stabiel, dit kwartaal was er een omzetstijging van 1,8% waar te nemen. De productgroepen open schoenen en sneakers waren in het tweede kwartaal de zeer positieve uitschieters.

Prijs stijgt

Dat het goed ging met de schoenenbranche in het tweede kwartaal, zien we niet alleen terug in de omzetten maar ook in de stuks ontwikkeling. Het aantal verkochte stuks liet een stijging van 6,3% zien ten opzichte van het jaar ervoor. De gemiddelde prijs liet echter wel een lichte daling zien van 1,4%, waardoor de omzetstijging enigszins werd gedrukt.  

Dave Quadvlieg, INretail branchespecialist Schoenen

"Het was een erg grillig half jaar met grote uitschieters per week. Positieve uitschieters waren er in april. In 3 weken tijd werd een groot deel van de achterstand weggewerkt.

Online blijft groeien qua omzet, maar dat wil niet zeggen dat de marges en verdienmodel altijd even positief zijn. Wellicht gaat de najaarscollectie en de meestal daarbij behorende hogere kassa-aanslagen voor een stijging zorgen.

Aan ondernemers wil ik voor het tweede halfjaar het volgende meegeven: Blijf positief en kritisch en benut alle mogelijkheden om de consumenten te verleiden"
Wil je meer weten over hoe de INretail/Gfk Shoescan cijfers tot stand komen?

Lees meer!

Elke week cijfers ontvangen?

Doe dan mee met de INretail/Gfk FashionScan. Deelnemers ontvangen wekelijks rapportages waardoor het beter mogelijk is om tijdens het verkoopseizoen op basis van de actuele verkoopontwikkeling bij te sturen.

Voor vragen kun je contact opnemen met de afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl / tel. (088) 973 06 00.

Noot 1: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.

Noot 2: De percentages in de grafieken geven de gemiddelde omzetontwikkeling weer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder van moderetailers die zijn aangesloten bij de INretail / GfK FashionScan.

Noot 3: Voor het gemak is een kalendermaand genoemd, maar de meting vindt plaats in periodes.

Noot 4: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 

Noot 5: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Voor meer toelichting klik hier. Voorbeeld: Cijfers vanuit de INretail/GfK Fashionscan bevatten zowel offline als online omzetresultaten. Bij de CBS cijfers worden puur onlinespelers niet meegenomen in branchecijfers. CBS publiceert apart over de omzetontwikkeling in internetverkopen, alleen voor detailhandel totaal niet per branche. In het INretail/ GfK Fashionscan cijfer gaat het om offline + online omzet van puur online spelers + bricks& clicks/multi-channel spelers.Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen (mits geen inzichtelijkheid van individuele spelers in het online kanaal).


Deel deze pagina

Kledingschoensport