Terugblik seminar The future of retail

Verslag

Bron: Retail Innovation Platform

In september kwamen vertegenwoordigers van lokale overheden, brancheorganisaties uit de retail, onderzoekers en andere retailexperts uit Nederland en Vlaanderen in Breda bijeen om elkaar te ontmoeten en bij te praten over de belangrijkste ontwikkelingen in de retailsector. Er werd geluisterd, gelachen, gediscussieerd, getekend, gegeten en gedronken, maar bovenal geïnspireerd. Middels diverse themasessies werden bezoekers meegenomen in de uitdagingen waar de sector nu voor staat, en welke technologieën, methoden of modellen, kansen bieden om deze uitdagingen het hoofd te bieden. We blikken terug op een geslaagd event. Lees hier het uitgebreide verslag én de veelgevraagde links naar de presentaties.

Keynotes

Na ontvangst met een uitgebreide lunch ging het seminar van start. Enrico Deetman, dagvoorzitter en host namens Avans Hogeschool, heette de deelnemers welkom en introduceerde de keynote-sprekers Jesse Weltevreden en Els Breugelmans. 

5 jaar samenwerking in retailonderzoek

Wat begon als initiatief van vijf hogescholen is uitgegroeid tot een netwerk van meer dan 50 leden van 20 kennisinstellingen in Nederland en België voor gezamenlijk retailonderzoek. Jesse Weltevreden, lector Digital Commerce bij de Hogeschool van Amsterdam en tevens voorzitter van het platform: “Ik ben trots op wat wij na vijf jaar met het platform bereikt hebben. Een van onze ambities is een intensievere samenwerking met Vlaanderen.” Een eerste stap hiervoor is de lancering van een internationale website: www.retailinnovationplatform.com.

Download hier de presentatie

De retailsector van morgen

Els Breugelmans, Gewoon Hoogleraar aan KU Leuven, stelde de deelnemers tijdens haar keynote prikkelende vragen over de vele uitdagingen waar de sector voor staat. “Wie zich niet aanpast, dreigt het moeilijk te krijgen”, aldus Els. Hoe ziet het verdienmodel van de toekomst er uit? Via welke kanalen moeten we de klant bereiken? Wat is de rol van technologie? Hoe gebruiken we data als hefboom, met respect voor privacy? Wat is de toekomst van winkels, en winkelgebieden? Hoe creëer je een lange-termijn ecosysteem dat duurzaamheid hoog in het vaandel draagt?

Download hier de presentatie

Themasessies

Na afloop van de keynotes ging de groep uiteen in verschillende break-out sessies. De themasessies zijn gebaseerd op de thema's waarin het platform onderzoek doet om de noodzakelijke kennis voor de sector te ontwikkelen. Er werd gediscussieerd over onderwerpen die onze aandacht verdienen en praktische handvatten gegeven om direct mee aan de slag te gaan. 

De impact van digitalisering op de competenties van winkelpersoneel

Luc Ardies, algemeen directeur UNIZO Winkelraad, deelde de onderzoeksresultaten van een onderzoek naar de digitalisering en competenties van toekomstig retailpersoneel. “No Future of Retail without dedicated employees”, is een belangrijke boodschap die Luc de deelnemers mee wil geven. Routinematige taken van de winkelmedewerker 2.0 worden grotendeels overbodig, maar andere en meer complexe taken zullen voor een verschuiving zorgen in de vereiste competenties en attitudes van de winkelmedewerkers.

Download hier de presentatie

Winkelgebieden in transformatie

Paul Rutten, Lector Creative Business bij Hogeschool Rotterdam, stelt tijdens deze sessie vast dat de meeste debatten over de toekomst van retail nauw zijn verbonden met discussies over de vormgeving van de toekomstige binnenstad. “Daarvoor is samenwerking met andere sectoren en partijen een must, in het bijzonder de cultuursector en horeca, maar ook met de lokale overheid en de vastgoedsector. Aandacht voor de stenen in de stad is daarbij niet genoeg. Het moet ook gaan om de rol van de stad voor de sociale verbindingen en netwerken, net als de stedelijke identiteit waaraan ook burgers een belangrijke bijdrage leveren.” Een interessant debat in de workshop ontstond over de manier waarop samenwerking in steden en wijken moet plaatsvinden, met welk doel en vanuit welke waarden.

Download hier het sessieverslag 

Robots en technologie in de retailsector 

Fysieke winkels zoals we die vandaag kennen, zijn allesbehalve offline. Steeds meer retailers slaan de brug tussen de fysieke en digitale wereld met behulp van innovatieve technologie (zoals sociale robots, (interactieve) digitale schermen, VR en veel meer). Stephanie van de Sanden, Postdoctoraal Onderzoeker bij de Vrije Universiteit Brussel, ging in deze themasessie in op de vraag hoe deze opkomende digitale technologieën het beste kunnen worden ingezet en welke toegevoegde waarde ze leveren voor zowel de retailer als de consument. “There is no one size fits all. Maak gebruik van data en technologie om klantervaringen te personaliseren, en dit in goede combinatie met de menselijke factor”.

Klik hier voor de presentatie

Met data de toekomst tegemoet

Het verzamelen en omzetten van allerlei data naar bruikbare en waardevolle informatie wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Inge Ectors vertelde waar Vlaamse bedrijven staan op vlak van data-gedrevenheid en gaf een advies aan de deelnemers: “Ga laagdrempelig aan de slag met data in een concrete case en begin zo met het onderbouwd aanpakken van bedrijfsuitdagingen.” Opvallend was dat enkele deelnemers verbaasd waren om te horen dat data-gedreven ondernemen nog dermate in de kinderschoenen staat bij Vlaamse bedrijven, terwijl meerdere deelnemers bevestigden dat de beperkte volwassenheid van bedrijven op dit vlak heel herkenbaar voor hen is.  

Klik hier voor de presentatie

Terwijl retailers zich terecht druk maken over hun voortbestaan als gevolg van de Coronacrisis, de toenemende macht van online winkelplatforms, en alle eisen die ontwikkelingen in (data)technologie en AI aan hen stellen, is er verbazingwekkend weinig aandacht voor de veel fundamentelere bedreiging van hun voortbestaan: de noodzaak om minder te consumeren om daarmee de verdere uitputting en vernietiging van de aarde te voorkomen. “We kunnen het ons niet langer veroorloven om de grootste olifant in de kamer van de retail – minder consumptie – te blijven negeren.”, zegt Kaj Morel, Lector New Marketing aan Avans Hogeschool. Hij opende de sessie met een korte presentatie om daarna met de aanwezigen in gesprek te gaan over de rol en de betekenis van de retail in relatie tot de consumptiegroei of misschien wel consumptiedwang. Lees hier het uitgebreide sessieverslag

Klik hier voor de presentatie

Stores that WOW

Als je kijkt naar fysieke winkels die zullen WOW’en de komende jaren, moet volgens Katelijn Quartier “je DNA goed zitten, moet je inzetten op verbinding en beleving. De rol van technologie is hierin bijna louter functioneel”. Toch horen we steeds vaker de term Metaverse voorbij komen als het gaat om trends in toekomstige retail. “Het lijkt een beetje science fiction. Stel je eens voor dat je in een virtuele winkel binnengaat en voordat je tot aanschaf overgaat je digitale tweelingavatar eerst de kleding laat passen.”, aldus Boudewijn Raessens. Katelijn en Boudewijn gingen in op de vraag of een combinatie en integratie van de metaverse in fysieke retail mogelijk is. Volgens Boudewijn is de metaverse een kans als je open staat voor de mogelijkheden. De toekomst zal het uitwijzen.

Klik hier voor de presentatie van Katelijn

Lancering nieuwe website

Het RINP ambieert een intensievere samenwerking met Vlaanderen ter bevordering van de onderzoekscapaciteit, kennisuitwisseling en subsidiemogelijkheden over de grens. Daarom heeft het platform een internationale website gelanceerd. Een Engelstalige website waar wij onze wetenschappelijke output presenteren en waar Vlaamse partijen ons beter kunnen bereiken. Je kan hier ook alle namen van onze onderzoekers die verbonden zijn aan ons platform terugvinden. Alle praktijkgerichte kennis, vrijwel altijd Nederlandstalig, blijven we delen op deze website (Retail Insiders). 

Tijdens het event waren drie cartoonisten geconcentreerd aan het tekenen om het hierboven weergegeven wandverslag te creëeren. Het is een indrukwekkend resultaat geworden dat een mooi overzicht geeft van de belangrijkste thema's en trends in de sector. Daarnaast kan je hiermee zien welke kennis het Retail Innovation Platform binnen de verschillende thema's in huis heeft. Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Foto's


Deel deze pagina

RetailInnovationPlatform Retailsectortotaal RINPbusinessmodel RINPcirculair RINPdatadriven RINPskills RINPtechnologie RINPwinkelgebied