Winkelstructuur & transformatie

Nederland kent van oudsher een zorgvuldig opgebouwde en fijnmazige winkelstructuur. Met de huidige veranderingen in de winkelmarkt blijkt deze structuur zowel voor- als nadelen te hebben. Een voordeel is dat verreweg de meeste Nederlanders dicht bij huis kunnen winkelen. De keerzijde is dat erop veel plekken sprake is van een overlappend en eentonig aanbod.
 
Dit komt de bezoekersaantallen niet ten goede. De groei in de winkelsector stagneert en de leegstand neemt toe. Daarom is het in veel gebieden noodzakelijk om compactere winkelcentra te realiseren. Dit gaat gepaard met veel herbestemmingsplannen en meer samenwerking tussen retail, vastgoed, gemeentes en andere gebiedspartijen.
 
Ook is er meer aandacht nodig voor de samenhang tussen online en offline winkelen. Door het aanbod en type winkels weer bij het gebied te laten aansluiten én nieuwe functies toe te voegen kan een flinke impuls worden gegeven. 
tabel winkelstructuur transformatie gerlant lettinga

Bekijk alle publicaties

Verdieping

Publicaties

Bekijk alle publicaties

Case

In vijf stappen succesvol gezamenlijk online als winkelgebied

In het retailinnovatielab Smart Distributie & Buy Local is in verschillende winkelgebieden geƫxperimenteerd met collectieve online oplossingen. In deze case vind je bevindingen uit dit lab en 5 stappen om als winkelgebied succesvol online te gaan.

Lees deze case Bekijk alle cases

Bekijk alle dashboards

Verder lezen

Dashboards


Bekijk alle links

Verder lezen

Links

Bekijk alle links



Bekijk alle topics

Verder lezen

Gerelateerde topics

Bekijk alle topics
Deel deze pagina